پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
سه شنبه ٤ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۷ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۱۲۰ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۶۷۷۷ مورد

دوشنبه ١٨ آذر ١٣٩٨ ساعت ١٤:٩ ب.ظ   ( بازدید : 388 نفر )

کارشناس مسئول گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: آزمایش خلط که به‌صورت رایگان در آزمایشگاه‌های مراکز بهداشت تمامی شهرستان‌های کشور انجام می شود، نقش مهمی در تشخیص زود هنگام بیماری و یا پیشگیری از تشدید بیماری سل در افراد مسلول دارد.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا، دکتر فلورا انفرادی با بیان اینکه تشخیص زودهنگام سل مانع مرگ زودرس و انتشار بیماری در جامعه می‌شود، اظهار کرد: فرد نباید ترشحات پشت حلق را به عنوان نمونه خلط در ظرف بریزد چرا که ترشحات ریه در تشخیص مهم بوده و ترشحات پشت حلق، فاقد ارزش تشخیصی است.

وی با بیان اینکه علایم سل خارج ریوی بستگی به عضو مبتلا دارد، ادامه داد: درد قفسه سینه و تنگی نفس در سل پلور (پرده نازک  دور ریه ها)، بزرگ شدن و احیانأ خروج چرک از گره های لنفاوی بدن، درد و تورم در سل مفصلی و تغییر شکل در سل استخوان ها (مانند زاویه دار شدن ستون فقرات و اختلال حرکتی در اندام ها) از علائم است.

دکتر انفرادی سردرد، تب و سفتی گردن در مننژیت سلی، اختلال ادراری و پیدایش خون در ادرار در سل دستگاه ادراری و نازایی در سل اعضای تناسلی را از دیگر علائم این بیماری دانست و افزود: وجود سابقه تماس فرد (به ویژه کودکان و بالغین جوان) با بیمار مسلول خلط مثبت، شک به سل را بیشتر تقویت می کند .

وی از راه‌های تشخیص بیماری سل را، گرفتن شرح حال و بررسی علائم بیماری، به‌خصوص سابقه تماس فرد با بیماران مبتلا به سل یا زندگی در محل های پر ازدحام، معاینه بالینی و انجام آزمایش خلط در 3 نوبت و انجام رادیوگرافی قفسه سینه، سیتی اسکن و سایر آزمایشات عنوان کرد.

وی اضافه کرد: افراد مشکوک به بیماری سل ریوی باید در سه نوبت تحت آموزش کارکنان بهداشتی، بعد از دو تنفس عمیق و سرفه شدید 3 تا 5 سی سی از خلط خود را در قوطی های مخصوص تحویل کارکنان بهداشتی دهند.

دکتر انفرادی در تشریح درمان بیماری سل، اظهار کرد: بعد از تشخیص بیماری سل، درمان باید هر چه سریع‌تر آغاز شود که خوشبختانه داروهای این بیماری رایگان بوده و از طریق مراکز درمانی جامع سلامت در تمام نقاط کشور، در مدت درمان در اختیار بیمار قرار می گیرد .

وی یادآور شد: درمان بیماری سل با مصرف چند داروی همزمان امکان پذیر است، لذا مصرف یک یا دو نوع دارو اثر بخشی خوبی نداشته و باعث ایجاد مقاومت در باکتری سل شده و عدم پاسخ به درمان و تشدید بیماری می شود.

کارشناس مسئول گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه در بیشتر موارد بیمای سل دوره درمان 6 ماهه ای را می گذراند،  بطوری که در دو ماه نخست که مرحله حمله ای نامیده می شود درمان با 4 دارو و 4 ماه بعدی 2 دارو مصرف می شود، گفت: بهتر است داروی سل در زمان صبح و به صورت ناشتا مصرف شود.

دکتر انفرادی با بیان اینکه مصرف نکردن دارو به مقدار تجویز شده و زمان مناسب، باعث شکست درمان و ایجاد میکروب‌های سل مقاوم شده می شود، افزود: در این شرایط بیمار به درمان های معمول پاسخ نداده و باید در بیمارستان بستری شود.


منبع : ت2 چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.