پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
دوشنبه ١٠ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۲۷ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۸۷۸۲ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۲۷۵۲۱ مورد

شنبه ٥ بهمن ١٣٩٨ ساعت ١١:١٣ ق.ظ   ( بازدید : 622 نفر )

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در میان تهدیدهای سلامتی، سرطان جایگاه بسیار مهمی دارد، گفت: پویش ملی مبارزه با سرطان از یکم بهمن ماه آغاز شده و تا هفتم این ماه ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا، دکتر افشین دلشاد اظهار کرد: سرطان به معنی رشد سریع و غیر طبیعی سلول های مختلف بدن است که با تخریب، تهاجم و اشغال فضای موجود باعث ایجاد علایمی در بدن فرد بیمار می شود .

وی ادامه داد: در سال های اخیر شیوع سرطان ها در جهان حدود 20 درصد افزایش داشته که بزرگ‌ترین علل شناخته شده در ایجاد آن استعمال سیگار و قلیان، رژیم غذایی ناسالم و کمبود فعالیت بدنی و عفونت ها تخمین زده می‌شود.

دکتر دلشاد85  درصد از عوامل سرطان را عوامل محیطی و 15 درصد آن را عوامل ژنتیکی دانست و افزود: سرطان‌های فردا را  نسلی از جوانان امروز تشکیل می دهد و بیش از نیمی از سرطان ها در سنین 50 الی 70 سالگی تشخیص داده می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه سرطان مری شیوع بیشتری نسبت به آمار کشوری در این استان داراست که توجه بیشتری را می طلبد، براساس آخرین آمار کشوری سال 95 سرطان های شایع در استان خراسان شمالی را به ترتیب معده، پستان، مری ،پوست، روده بزرگ، پروستات، ریه، مغز، مثانه، حنجره و خون عنوان کرد.

دکتر دلشاد تاکید کرد: تشخیص زودهنگام و غربالگری نقش مهمی را در فرآیند درمان ایفا می کند .

وی با بیان اینکه تشخیص زود هنگام و غربالگری اهمیت ویژه ای جهت کنترل این بیماری دارد، در زمینه تشخیص زودهنگام خاطرنشان کرد: فرد باید با علائم هشدار دهنده سرطان آشنا شود تا اگر این علائم را در خود یافت هر چه زودتر به مراکز درمانی مراجعه کند.

وی با اشاره به اهمیت غربالگری نیز افزود: در افرادی که هیچ علامت هشدار دهنده ای در مورد سرطان ندارند، اما به‌دلیل شرایط جنسیتی مانند سرطان پستان یا شرایط سنی خاص مانند سن بالای 50 سال، بالقوه در معرض سرطان هستند، اقدامات تشخیصی انجام می شود .

دکتر دلشاد سوالات مهم در تعیین عوامل خطر در بیماری سرطان را اینگونه عنوان کرد : آیا اضافه وزن دارید؟ آیا کمتر از 30 دقیقه در روز ورزش می کنید؟ آیا غذای شما سرشار از چربی است و میوه و سبزی کم مصرف می کنید؟ آیا در حال حاضر استعمال سیگاری-قلیان یا مواد مخدر دارید؟ آیا مادر، خواهر یا دختر شما در سن حدود 50 سال دچار سرطان پستان یا تخمدان شده اند؟ آیا دچار بیماری التهابی روده هستید؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: پاسخ مثبت به هر کدام از سوالات فوق، توجه بیشتر فرد در امر خودمراقبتی را می‌طلبد.


منبع : ت1-1334آ چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.