پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
سه شنبه ٤ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۰۹۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۶۷۵۲ مورد

هشدار دانشگاه علوم پزشکی نسبت به استفاده از شیر فله؛

بهترین شیر برای تغذیه، شیر استرلیزه است
چهارشنبه ١٦ بهمن ١٣٩٨ ساعت ١:٩ ق.ظ   ( بازدید : 705 نفر )

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ضمن هشدار نسبت به پرهیز از استفاده شیر فله، گفت: بهترین شیر از نظر بهداشتی برای تغذیه، شیر استرلیزه است.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا، دکتر سید احمد هاشمی با بیان اینکه بنا به تصمیم جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مقرر شد سازمان معدن صنعت و تجارت مراکزی که تداخل شغلی داشته و مجوزی از بهداشت برای عرضه شیر فله ندارند، جلوی فعالیتشان گرفته شود، افزود: داشتن مجوز از معاونت بهداشت دانشگاه و سازمان دامپزشکی و رعایت استانداردهای لازم در عرضه شیر ضروری است.

وی با بیان اینکه مردم با این تفکر که شیر محلی مقوی تر از شیر پاستوریزه است، اقبال بیشتری نسبت به استفاده از شیر محلی دارند، ادامه داد: شیر فله وقتی با دست دوشیده می شود، بار میکروبی آن یک میلیون برابر بوده در صورتی که با استفاده از شیر دوش این بار میکروبی به زیر هزار یا صد کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه هر میکروبی که وارد شیر شود، شروع به تخمیر آن کرده و شیر را اسیدی می کند، افزود: بنابراین تعداد زیاد میکروب باعث می شود شیر بریده شود.

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه مردم از گذشته اعتقاد به استفاده شیر فله دارند و مافیای این صنعت نیز به آن دامن می زنند، افزود: نحوه دوشین و تهیه شیر محلی یا همان فله و همچنین شرایط نگهداری آن خارج از یخچال به دور از اصول بهداشتی است.

این متخصص بیماری های عفونی، با بیان اینکه شیر پاستوریزه اگر هرگونه آلودگی داشته باشد، در چرخه تولید از بین می رود، اضافه کرد: مردم باید بدانند که کارخانه ها مواد نگهدارنده ای به شیر نمی زنند چرا که اگر اضافه شود، شیر در اصطلاح بریده می شود.

دکتر هاشمی گفت: شیر پاستوریزه تا 48 ساعت تاریخ انقضا داشته و شیر استرلیزه که پاکتی هفت لایه دارد، تا 6 ماه قابلیت نگهداری دارد.

وی تصریح کرد: بسیاری معتقدند با جوشاندن زیاد شیر بار میکروبی آن کاهش می یابد در صورتی که وقتی شیر بیشتر از سه تا پنج دقیقه جوشانده شود، حداقل 50 درصد پروتئین ها شروع به رسوب می کنند و همراه با کلسیم آن خارج می شوند.

وی یادآور شد: شیر پاستوریزه در کمترین زمان دمای آن به 50 درجه سانتیگراد رسیده و دوباره سرد می شود که این پروسه سبب می شود تمام میکروب های پاتوژن آن به ویژه تب مالت که در استانمان نیز شایع است، از بین برود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یادآور شد: از زمانی که شیر جوش آمده و کف می‌کند، سه دقیقه جوشاندن آن کفایت می‌کند.

دکتر هاشمی با تاکید بر اینکه باید بر روی فرهنگی تغذیه‌ی مردم کار شود تا تفکرشان نسبت به شیر فله عوض شود، اظهار کرد: طرحی به نام ساماندهی شیر فله به زودی اجرایی می شود تا مردم به مراکزی که استانداردهای مورد نظر دامپزشکی و معاونت بهداشتی را دارند، مراجعه کنند.

این مسئول با بیان اینکه در خراسان شمالی طی چهار سال گذشته افزایش آمار بروسلوز را شاهد بوده‌ایم، تصریح کرد: از دلایل آن می توان به عدم واکسیناسیون احشام  و گوسفندان اشاره کرد که باعث می شود بیشتر دامداران و مصرف کنندگان شیر فله به این بیماری مبتلا شوند.

دکتر هاشمی افزود: افرادی که از پنیر محلی استفاده می کنند نیز برای تهیه آن باید از مخمرهای صنعتی موجود در بازار استفاده کنند تا ریسک ابتلا به بروسلوز به حداقل کاهش یابد.

وی در ادامه سخنان خود خوردن بستنی های قیفی، استفاده از آقوز و پنیر محلی را در احتمال ابتلا به بروسلوز موثر دانست و افزود: افرادی که به زایمان دام کمک می کنند، کسانیکه دام آلوده و طویله آلوده در منطقه دارند نیز (به دلیل پخش شدن هوای گرد و خاک آلوده) در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.


منبع : ت2-1334آ چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.