پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ١ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۷۷ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۱۶۱۲ مورد

شنبه ١٩ بهمن ١٣٩٨ ساعت ١١:١٦ ق.ظ   ( بازدید : 712 نفر )

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: احتیاطات استاندارد شامل بهداشت تنفسی و دست، پیشگیری از آسیب با سوزن و اشیا نوک تیز، مدیریت ایمن پسماندها، سلامت و تمیز نگهداشتن محیط و استریل‌سازی وسایل و ملحفه بیمار، و استفاده از وسایل حفاظت فردی (PPE) بر اساس ارزیابی خطر بالینی است.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا، دکتر افشین دلشاد در تشریح اطمینان از احتیاطات تنفسی، تاکید کرد: در صورتی که بیمار مشکوک به ویروس کرونا (n corona virus 2019) می تواند ماسک را تحمل کند، یک عدد ماسک طبی به بیمار داده شود.

وی پوشاندن دهان و بینی در زمان عطسه و سرفه توسط دستمال یا بخش بالایی آستین لباس، رعایت شست و شو و بهداشت دست بعد از تماس دست‌ها با ترشحات تنفسی، استفاده از وسایل حفاظت فردی در کنار رعایت بهداشت دست، که نقش مهمی در جلوگیری از گسترش این بیماری دارد را بخش دیگری از احتیاط استاندارد عنوان کرد.

 وی با تاکید بر تبعیت از سایر رفتارهای بهداشتی در محیط کار، به تمیز بودن و گندزدایی سطوح و محیط کار اشاره کرد و افزود: محیط از نظر صحت و همیشگی بودن فرآیند گندزایی باید ارزیابی شود.

این مسئول تمیز نگهداشتن سطوح با آب و مواد شوینده و گندزدایی با مواد گندزدای بیمارستانی مورد تایید را از اقدامات مهم احتیاطات استاندارد دانست و گفت: رعایت موازین بهداشتی در رختشوی خانه، ظروف مورد استفاده در تهیه و توزیع غذا و مدیریت پسماندهای بیمارستانی نیز حائز اهمیت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با بیان اینکه در ماه دسامبر 2019 میلادی، خوشه ای از موارد عفونت شدید تنفسی در شهر ووهان استان هوبای کشور چین گزارش شد، خاطرنشان کرد: در ابتدا بر اساس مشاهدات اینگونه به نظر می رسید که برخی از بیماران تاریخچه حضور یا کار در بازار عمده فروش ماهی و غذاهای دریایی را دارند.

دکتر دلشاد با بیان اینکه بازار مذکور بلافاصله در روز اول ژانویه 2020 تعطیل و اقدامات سلامت محیط و گندزدایی به طور کامل به انجام رسید، اضافه کرد: چند روز بعد پس از رد تشخیص آنفلوانزای فصلی، آنفلوانزا پرندگان، آدنوویروس، کوروناویروس سارس، کوروناویروس مرس و سایر عوامل بیماری‌زای دیگر مشخص شد.

وی با اشاره به اینکه در این فاصله ویروسی به عنوان عامل بیماری در 15 نفر از 59 بیمار بستری اعلام شد که باعث نگرانی زیادی شد، گفت: این ویروس یک کوروناویروس جدید است که 70 % قرابت ژنتیکی با سارس دارد و در زیرگونهSarbecovirus  قرار دارد.

دکتر دلشاد با اشاره به اینکه در حال حاضر این ویروس را به اختصار nCoV-2019 نام گذاری موقت کرده اند تا اطلاعات بیشتر به دست آید، افزود: در 11 ژانویه 2020 نخستین مورد فوت ناشی از این ویروس در چین گزارش شد و گزارش موارد مثبت نیز از کشورهای دیگر مانند تایلند، ژاپن، کره جنوبی و آمریکا و انتقال فرد به فرد به کادر درمانی نیز شرایط را پیچیده تر کرد.

این مسئول اضافه کرد: بسیاری از اقدامات تشخیصی و کنترل عفونتی توصیه شده برای این بیماری در حال حاضر مشابه با دستورالعمل کوروناویروس MERS است.

دکتر دلشاد این بیماری جدید را یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان دانست و تصریح کرد: هنوز راه‌های انتقال، مخازن حیوانی، راه‌های پیشگیری و تظاهرات دقیق بالینی آن مشخص نشده است و نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه یادآور شد: در حال حاضر واکسن و درمان مناسب برای کرونا یا nCoV وجود ندارد و لذا داشتن ظن بالینی بالا و پرسش از شرح حال سفر و تماس از بیماران تب دار و بیماران دارای علائم تنفسی، نقش بسیار مهمی در برنامه پیشگیری و کنترل این بیماری دارد.


منبع : ت1-1334آ چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.