پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٦ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۹ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۵۸۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۹۵۳۳ مورد

شنبه ١٩ بهمن ١٣٩٨ ساعت ١:١٢ ق.ظ   ( بازدید : 2921 نفر )

مصرف قرص آهن را به دلیل ایجاد عوارض احتمالی کوتاه مدت به طور خود سرانه قطع نکنید.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، پزشک داروساز و مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تاکید بر این مطلب گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت همه دختران در سنین بلوغ باید به طور هفتگی یک عدد قرص آهن (فروس سولفات) به مدت 16 هفته در طول سال تحصیلی مصرف کنند.

دکتر مهسا فخر زارعی اظهار داشت: مصرف قرص های آهن فقط به منظور پیشگیری از کم خونی فقر آهن است و با وجود ابتلا به کم خونی مراجعه به پزشک به منظور درمان ضروری است .

وی عنوان کرد: گنجاندن مواد غذایی حاوی آهن، نظیر گوشت قرمز، مرغ، ماهی، حبوبات (عدس و لوبیا) ، سبزیجات برگ سبز تیره، میوه، سویا و ... در برنامه روزانه در پیشگیری از کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن تاثیر به سزایی دارد.

وی به علایم و نشانه های کمبود آهن اشاره و خاطرنشان کرد: ضعف، خستگی، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب و ... از علایم کمبود آهن به شمار می رود، بنابراین با وجود این علایم در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

وی تاکید کرد: به دلیل عوارض احتمالی نظیر تهوع، استفراغ، یبوست، درد شکم و مدفوع تیره رنگ، هیچ گاه به قطع خود سرانه مصرف قرص آهن اقدام نکنید، زیرا پس از چند روز بهبودی حاصل می شود.

وی با بیان این که تاثیرات مخرب کم خونی ناشی از فقر آهن در سال های نخست زندگی قابل جبران نیست، خاطرنشان کرد: اختلال در رشد، تکامل مغزی و کاهش ضریب هوشی از اثرات کم خونی در سال های نخست زندگی به ویژه دو سال اول است.

دکتر فخر زارعی به اهمیت اجرای طرح مکمل یاری آهن اشاره کرد و گفت: بهبود فرآیند یادگیری، پیشرفت تحصیلی و ... از مزایای طرح مکمل یاری آهن است و علاوه بر آن آهن در عملکرد طبیعی سیستم ایمنی و مقاومت بدن تاثیر به سزایی دارد.

وی اظهار داشت: به منظور پیشگیری از کم خونی و جذب بیشتر آهن بهتر است یک ساعت قبل و بعد از غذا یا مصرف مکمل آهن، از خوردن چای خودداری کرده و مواد غذایی حاوی ویتامین C که جذب آهن را افزایش می دهند، مصرف کنید.


منبع : ت1-1444ن چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.