پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٦ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۰ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۲۱۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۱۱۶۳ مورد

همزمان با دهه فجر انجام می شود؛

بهره برداری 11 پروژه در دانشگاه علوم پزشکی
دوشنبه ٢١ بهمن ١٣٩٨ ساعت ٧:٤٠ ق.ظ   ( بازدید : 730 نفر )

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: دهه فجر امسال 11 پروژه بهداشت و درمان این دانشگاه با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد ریال به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، دکتر سید احمد هاشمی همزمان با ایام الله دهه فجر، ضمن تشریح عملکرد این دانشگاه در حوزه های مختلف بهداشت، آموزش و درمان به اقدامات انجام شده و طرح های آتی دانشگاه اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه سلامت طی 40 سال گذشته به برکت انقلاب، تغییرات چشمگیری را در این استان شاهده بوده ایم، افزود: تعداد پزشک عمومی قبل از انقلاب 12 نفر و تعداد متخصصین 3 نفر بوده که امروز این تعداد به 350 پزشک عمومی و 256 متخصص و فوق تخصص در خراسان شمالی افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه هزار و 600 پرستار در دانشگاه علوم پزشکی این استان مشغول به خدمت هستند، از ارائه خدمات 500 بهورز در مراکز روستایی خانه‌های بهداشت خبر داد و افزود: در 89 مرکز جامع سلامت روستایی و شهری 110 پزشک در حال فعالیت هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: در حال حاضر بالغ بر 5000  نفر در حوزه سلامت استان خدمت رسانی می کنند. دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: چهار بیمارستان قبل از انقلاب به 11 بیمارستان با هزار و 444 تخت افزایش یافته و ظرفیت این تخت‌ها نیز در حال افزایش است.

وی ادامه داد: 70 تخت دیالیز و 93 تخت ویژه ، 10 تخت سوختگی و 49 تخت اعصاب و روان هم اکنون در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه تعداد تخت‌های بیمارستان جاجرم از 32 به 64 تخت افزایش یافته و به زودی افتتاح می‌شود، از مطالعه طرح افزایش تخت بیمارستان پورسینای آشخانه در آینده ای نزدیک خبر داد.

 

بار روانی ویروس کرونا بیش از خود بیماری، مردم را نگران کرده است 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: با توجه به آن که ویروس کرونا (n corona virus 2019) 24 کشور را درگیر کرده است، احتمال ورود این ویروس به کشور ما نیز وجود دارد و ما با اطلاع رسانی در خصوص آموزش بهداشت فردی و شستشوی مکرر دست ها و پرهیز از دست دادن و روبوسی می توانیم در مسیر پیشگیری گام برداریم.

وی به کاهش کمتر از سه درصدی مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا اشاره و تصریح کرد: این ویروس از کرونا ویروس هایی است که 20 درصد از سرماخوردگی ها به دلیل وجود آن ایجاد می شود و میزان سرایت آن نسبت به آنفلوانزا 3 تا 4 برابر بیشتر و تا الان میزان مرگ و میر ناشی از آن کمتر از سه درصد برآورد شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر این ویروس وارد کشور ما نشده است و با توجه به آن که در حالت عادی مردم در 70 درصد موارد سرماخوردگی، به پزشک مراجعه می کنند، با شنیدن اخبار کذب و ایجاد کوچک ترین علایم سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

وی ادامه داد: با مشاهده علائمی نظیر کاهش فشارخون، مشکلات تنفسی، بدحالی و ضعف، کاهش هوشیاری و اکسیژن خون مراجعه به مراکز درمانی ضروری است.

وی به اهمیت پیشگیری اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده از ضد عفونی کننده های دست با پایه الکل و شستشوی مکرر دست ها در پیشگیری از این بیماری تاثیر به سزایی دارد

 

تجهیز ساختمان مرکز تخصصی، درمانی قلب 

این مسئول در ادامه سخنان خود به یکی از طرح های مهم دانشگاه که در آینده نزدیک افتتاح می شود اشاره کرد و یادآور شد: بخش مرکز تخصصی و درمان قلب در بجنورد 34 تخت دارد که با حضور دکتر نمکی وزیر بهداشت افتتاح خواهد شد. 

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه امکاناتی از جمله دستگاه آنژیوگرافی، نوار قلب و تجهیزات لازم برای جراحی قلب در این مستقر و آماده بهره برداری است، یادآور شد: تا یک ماه آینده با کمک بخش خصوصی این مرکز راه اندازی می شود تا مردم برای جراحی قلب و آنژیوگرافی به سایر استان ها عزیمت نکنند

 

افزایش صد درصدی زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در حوزه درمان و بهداشت در یک دهه گذشته به‌ویژه پس از اجرای طرح تحول سلامت شاهد تحولات خوبی در استان بوده ایم.

دکتر هاشمی اضافه کرد: در این مدت حدود 110 الی 120 هزار متر مربع فضای بهداشتی و درمانی به زیرساخت های بهداشت و درمان استان اضافه شد.

وی با بیان اینکه پنج دستگاه سی تی اسکن، دو دستگاه ام آر آی، رادیوتراپی تشخیص و درمان سرطان و 35 پایگاه اورژانس جاده ای خلاصه ای از داشته‌های درمانی است، از فعالیت دو آموزشگاه بهورزی، 332 خانه بهداشت، 89 مرکز جامع سلامت، 48 پایگاه سلامت، 114 مرکز درمان mmt یا سوء مصرف مواد به عنوان زیر مجموعه معاونت بهداشتی این دانشگاه خبر داد

 

بهره‌برداری از دانشکده دندانپزشکی بجنورد 

دکتر هاشمی با اشاره به فعالیت معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: 6 دانشکده با 210 عضو هیئت علمی و هزار و 937 دانشجو در 17 رشته تحصیلی فعالیت دارد.

این مسئول به بهره‌برداری از دانشکده دندانپزشکی بجنورد در مساحت سه هزار و 897 متر در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال مرکز جامع سلامت روستای شوقان در جاجرم به مساحت 523 متر، گرمه در مساحت 523 متر، روستای اسلام آباد به مساحت 523 متر و مرکز جامع سلامت روستای قاضی به مساحت 490 متر مربع به بهره برداری رسید.

دکتر هاشمی محوطه سازی و تاسیسات زیربنایی پردیس در بجنورد به مساحت 140 هزار متر مربع با پیشرفت 37 درصد، کلینیک تخصصی دندانپزشکی بجنورد هزار و 474 متر مربع با پیشرفت 85درصد و مرکز جامع سلامت روستای تیتکانلو 490 متر مربع با پیشرفت 84 درصد را بخشی از پروژه های در دست اجرا ذکر کرد.  

 

تصویب 99 طرح تحقیقاتی طی 9 ماه

دکتر هاشمی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گفت: امسال 21 طرح تحقیقاتی به پایان رسید و 8 طرح فناوری مصوب شد.وی از ثبت 5 اختراع طی 9 ماه نخست سال جاری خبر داد و افزود: 195 مقاله و 5 کتاب در این مدت به چاپ رسید و 4 کارگاه آموزشی متفاوت برای دستگاه های اجرایی استان توسط دفتر ارتباط با صنعت برگزار شد.

دکتر هاشمی با بیان این که 3 شرکت در این مدت در مرکز رشد فناوری سلامت مستقر شده است، اظهار کرد: برگزاری نخستین جشنواره ایده تا ثروت، سهام دار شدن در صندوق پژوهش و فناوری استان، شرکت در پنجمین فن بازار ملی سلامت و نمایشگاه هفته پژوهش و کسب عنوان غرفه برتر و همچنین برگزاری کارگاه توانمندسازی پژوهش و فناوری اعضای هیات علمی از برنامه های 9 ماه نخست سال 98 معاونت تحقیقات و فناوری به شمار می رود.

 

واکسیناسیون بیش از 9 هزار کودک در خراسان‌شمالی

این مسئول در ادامه با اشاره به واکسیناسیون مستمر بیش از 9000 کودک و نوزاد این استان در 9 ماه سال جاری خبر داد.

دکتر هاشمی با اشاره به اجرای طرح ریشه کنی فلج اطفال، اظهار کرد: این طرح در دو نوبت در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری با واکسیناسون تمامی کودکان، در سطح روستاها و عشایر با اعزام تیم سیار اجرایی شد.

وی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون پرسنل بهداشتی و درمانی در برابر بیماری آنفلوانزا جهت آمادگی کامل در برابر اپیدمی های احتمالی از دیگر اقدامات در این مدت بوده است.

وی گفت: مجوز احداث 10 پروژه بهداشتی همزمان با سفر رئیس جمهور، از سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی اخذ شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از آموزش مهارت‌های زندگی به 14 هزار و 487 نفر در 9 ماهه نخست سال 98 خبر داد و یادآور شد: در این مدت دو دوره آموزش مداوم در خصوص اختلالات روانپزشکی و پیشگیری از خودکشی جهت پزشکان مراکز خدمات جامع سلامت شهری روستایی و سه کمیته پیشگیری از خودکشی برگزار شد.

دکتر هاشمی تعداد افراد آموزش دیده در حوزه مهارت‌های فرزند پروری را 9 هزار و 651 نفر، تعداد افراد آموزش دیده در حوزه پیشگیری از اعتیاد 11 هزار و 154 نفر و تعداد افراد آموزش دیده در حوزه حمایت های روانی در بلایا را 4700 نفر ذکر کرد.

 

72 درصد از اعتبارات مصوب هزینه ای سال 98 تخصیص یافت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه سخنان خود از تخصیص 72 درصد از اعتبارات مصوب هزینه ای سال 98 در دو حوزه آموزش و بهداشت و درمان خبر داد.

دکتر هاشمی همچنین از تسویه کارانه عملکردی پرسنل بخش درمان تا پایان شهریور ماه سال 98، تسویه کارانه پزشکان بخش درمان تا پایان اسفند ماه 97، تسویه کامل پاداش و ذخیره مرخصی  بازنشستگان  سال 97 و پرداخت 50 درصد ذخیره مرخصی بازنشستگان 98 خبر داد.  

 

از پروژه های آتی دانشگاه؛

احداث دانشکده داروسازی و توسعه بیمارستان پورسینا 

این مسئول در ادامه سخنان خود به اجرای پروژه‌های در دست مطالعه و اقدام دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی اشاره کرد و یادآور شد: مطالعه احداث دانشکده داروسازی بجنورد در مساحت چهار هزار و 500 متر مربع آغاز شده و توسعه بیمارستان پورسینا مانه وسملقان از 32 به 64 تخت به مساحت سه هزار و 500 متر در دست مطالعه و اقدام است.

دکتر هاشمی احداث مرکز جامع سلامت شهری بوعلی، مرکز جامع سلامت روستایی بدرانلو، محمدعلی پهلوان، راستقان و مرکز جامع سلامت روستایی الله وردی خان را از دیگر پروژه‌های در دست اقدام دانشگاه در مرکز خراسان شمالی عنوان کرد.

وی به دیگر پروژه های در دست اقدام دیگر شهرستان های استان اشاره کرد و یادآور شد: مرکز جامع سلامت شهری شماره 1 و 2 شیروان و مرکز جامع سلامت روستایی گلیان این شهرستان، مرکز جامع سلامت روستایی خرتوت و مرکز جامع سلامت روستایی اینچه از دیگر پروژه های در دست مطالعه و اقدام سال 98 است

(گزارش چاپ شده در روزنامه خراسان شمالی)

گزارش خراسان.png


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.