پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
چهارشنبه ٥ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۰ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۱۳۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۸۲۰۳ مورد

در مجمع فوق العاده شورای هماهنگی روابط عمومی تاکید شد؛

اجتناب از انتشار اخبار غیر موثق درخصوص کرونا
دوشنبه ٥ اسفند ١٣٩٨ ساعت ١٦:١٠ ب.ظ   ( بازدید : 708 نفر )

به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی، مجمع عمومی فوق العاده شورای هماهنگی روابط عمومی خراسان شمالی، با حضور دکتر حیاتی معاون سیاسی و امنیتی استاندار، حمید رضا قربانی جم مدیر کل صدا و سیما، دکتر هاشمی سرپرست دانشگاه به همراه معاونین این دانشگاه و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا، معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان شمالی در این مجمع گفت:  اجتماعات و اماکن پر تردد در سطح خراسان شمالی تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

دکتر ولی الله حیاتی افزود: سینماها، استخرها،نمایشگاه ها و تمامی اماکن پر تردد استان تا اطلاع ثانوی تعطیل و مراسم اعتکاف استان و اردوهای راهیان نور برگزار نمی شود.

وی تاکید کرد: اخبار و اطلاعات لازم در خصوص ویروس کرونا فقط از طریق کمیته اطلاع رسانی و سخنگوی این ستاد دکتر هاشمی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان پیگیری شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این مجمع با بیان اینکه انتشار اخبار مربوط به کرونا در حال حاضر در فضای مجازی با سرعت بالایی اتفاق می افتد تصریح کرد: باید این فضا را با اطلاع رسانی صحیح از التهاب خارج نماییم.

دکتر سید احمد هاشمی ضمن قدردانی از دکتر شجاعی استاندار خراسان شمالی و شورای تامین استان بخاطر پیش بینی تدابیر لازم در خصوص مقابله با کرونا ویروس، اظهار کرد: آثار روانی این بیماری از خود آن بیشتر است.

وی ادامه داد: بیماری هایی مانند سارس و آنفولانزا از کرونا خطرناک تر هستند اما نو پدید بودن این بیماری باعث شده از آن زیاد صحبت و باعث نگرانی مردم شود.

این متخصص بیماری های عفونی ضمن تاکید بر جدی گرفتن رعایت بهداشت فردی و پرهیز از استعمال قلیان و سیگار به ویژه در اماکن عمومی، یادآور شد: با توجه به جدید بودن رفتار اپیدمیولوژیک این بیماری، نمی توان در مورد بسیاری از موارد از جمله زمان فروکش کردن آن، انتقال از طریق حیوانات، تاثیر گرم شدن هوا و تغییر فصل و ... اظهار نظر قطعی کرد.

دکتر هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا مرگ و میر ما نسبت به موراد ابتلا در سایر کشورها بیشتر است؟ پاسخ داد: آمار در ایران بیشتر نیست زیرا در کشورمان از کسانی نمونه گیری کرده ایم که در بیمارستان‌ها بستری بودند، از سطح جامعه و از کسانی که علائم سرماخوردگی دارند آماری گرفته نشده، در نتیجه آمار کلی ذکر نشده است.

وی در مورد استفاده از ماسک نیز توضیح داد: الزامی برای استفاده از ماسک برای همه مردم وجود ندارد، به کسانی استفاده از ماسک را توصیه می کنیم که علائم سرماخوردگی داشته باشند.

دکتر هاشمی با تاکید بر اینکه اطلاعات درست در اختیار مردم قرار دهیم و کمک کنیم تا آثار روانی بیماری کاهش یابد، اعلام کرد: تا کنون هیچ موردی از کرونا در خراسان شمالی به ثبت نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، مردم از مسافرت های تفریحی، زیارتی و غیر ضروری اجتناب کرده چراکه باعث گسترش بیشتر آن خواهند شد.

دکتر هاشمی در ادامه سخنان خود با تاکید بر انجام اقدامات لازم برای افزایش سیستم ایمنی بدن، خاطرنشان کرد: خستگی و بی خوابی از عوامل کاهش سیستم ایمنی بدن و تغذیه مناسب، شامل مصرف میوه و سبزیجات تازه و بصورت منظم، مایعات فراوان و غذاهای کم چرب و کم نمک بهترین راهکار افزایش آن است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این مجمع اظهار کرد: باید با هوشیاری، بدون ایجاد ترس راه های پیشگیرانه را در پیش بگیریم که ممنوع کردن اجتماعات و کاهش تجمعات در این راستا کمک می کند.

دکتر افشین دلشاد اضافه کرد: از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با سازمان ها، ادارات و ارگان های دولتی مکاتبه ای شده تا در بحث آموزش، با توجه به محدودیت منابع وزارت بهداشت، با این نهاد هم افزایی و همکاری کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این مجمع با بیان اینکه ترس غیر منطقی یا فوبیا شایع ترین اختلال اضطرابی در دنیا است، گفت: در هفته های گذشته شاهد فراگیر شدن چین فوبیا (chinese fobia) و کرونا فوبیا (crona fobia) در سطح دنیا بوده ایم.

دکتر کاوه حجت اظهار کرد: انتشار آمار غیر واقعی جعلی، گزارش های لحظه به لحظه مرگ، کلیپ های صوتی و تصویری بیماران مبتلا به کرونا و ... از جمله عوامل گسترش اضطراب بوده و جامعه را به سمت ناامیدی سوق می دهد.

وی در امید بخشی جامعه و کاهش التهاب مردم، نقش رسانه ها را بسیار برجسته دانست و از رسانه ها و فعالان مجازی خواست تا فقط اخبار قابل اعتمادی که از منابع و مبادی رسمی وزارت بهداشت انتشار می یابد را مخابره کنند.


منبع : پ1-1334آ چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.