پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٣٠ فروردین ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۵۶۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۰۰۹۰ مورد

سه شنبه ٦ اسفند ١٣٩٨ ساعت ١:٣٢ ق.ظ   ( بازدید : 597 نفر )

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بی اعتمادسازی شبکه های اجتماعی نسبت به ارائه دهندگان خدمات سلامت، بزرگ ترین شاخص بالا رفتن اضطراب است.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، دکتر کاوه حجت اظهار کرد: انتشار آمار غیر واقعی جعلی، گزارش های لحظه به لحظه مرگ، کلیپ های صوتی و تصویری بیماران مبتلا به کرونا و ... از جمله عوامل گسترش اضطراب بوده و جامعه را به سمت هراس سوق می دهد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کرونا ویروس تبدیل به یک پاندمی هراس شده است؟ پاسخ داد: 25 درصد از افراد بالای 15 سال جامعه مبتلا به یکی از انواع اختلالات اضطرابی هستند، یعنی تقریبا از هر 4 نفر بزرگسال یک نفر از این اختلال رنج می برد.

وی با بیان اینکه شایع ترین نوع آن اضطراب فوبیا یا ترس غیر منطقی و تشدید شده نسبت به یک موضوع است، خاطرنشان کرد: افرادی که مبتلا به اختلال اضطرابی هستند، زمان قرار گرفتن در بحران های سیاسی و اجتماعی دچار رفتارهای مقابله ای تشدید شده و غیر منطقی می شوند.

این روانپزشک اضافه کرد: دو پدیده نو ظهوری که در هفته های گذشته شاهد فراگیر شدن آن بودیم یکی چینی فوبیا (chinese fobia) و کرونا فوبیا (crona fobia) در سطح دنیا بوده و مقالات مختلفی در مورد آن نوشته شده است.

دکتر حجت با اشاره به اینکه در کشورمان نیز بسیاری از شهروندان دچار ترس های شدید و رفتارهای غیر منطقی در برخورد با کرونا شده اند، علائم کرونا فوبیا را، اشتغال ذهنی مکرر در مورد ابتلا به کرونا، دلهره، اضطراب، طپش قلب، تنگی نفس در زمان حضور در محیط های عمومی و اجتناب از حضور در محل های عمومی خواند.

وی عدم حضور در محل کار، پوشش های غیر عادی نظیر زدن چندین ماسک و یا پوشش های پلاستیکی را نیز جزو رفتارهای اجتنابی غیر منطقی عنوان کرد.

این مسئول در پاسخ به اینکه در برخورد با افراد مبتلا به فوبیا باید چه کنیم؟ توضیح داد: آموزش مدیران، سیاستگذاران و افراد ارائه دهنده خدمت نسبت به جنبه های روانشناختی این بیماری، آموزش اصحاب رسانه برای آرام سازی جامعه و تمرکز بر گفتن روش های صحیح پیشگیری و آموزش شستن دست ها نه ارائه آمار و کمبودها موثر است.

دکتر حجت با اشاره به اینکه کرونا ویروس به یک پاندمی هراس در شبکه های اجتماعی تبدیل شده و افراد دائما و بصورت وسواس گونه در مورد کرونا اخبار را دنبال می کنند، اضافه کرد: وجود آمارهای غیر واقعی در مورد مبتلایان و کشته شدگان باعث هراس جامعه شده است.

وی گزارش های لحظه به لحظه مرگ در اثر کرونا، ایجاد کمبود دارو و امکانات بهداشتی، ارتباط دادن موضوعات سیاسی و اجتماعی به بیماری کرونا، بدبین کردن جامعه نسبت به ارائه دهنگان خدمات بهداشتی و وزارت بهداشت با متهم کردن به سیاسی کاری و غیره جامعه را به سمت بی اعتمادی سوق می دهد.

این پژوهشگر بی اعتمادسازی شبکه های اجتماعی به ارائه دهندگان خدمات سلامت را، بزرگ ترین شاخص برای بالا رفتن اضطراب دانست.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه در این شرایط  افراد مبتلا به اضطراب علامت دار شده و سطح نگرانی جامعه افزایش می یابد، کنترل شبکه های اجتماعی و کاهش نگرانی جامعه از کمبود دارو و مواد ضد عفونی توسط دولت را در این مقطع از زمان کلیدی و مهم خواند.

دکتر حجت اضافه کرد: باید دقت کنیم که رسانه و شبکه های اجتماعی در این وضعیت نقش کلیدی دارند و باید ترس و اضطراب را به گونه ای با اخبار امید بخش و بیان واقعیت ها کاهش دهند.

وی در امید بخشی جامعه و کاهش التهاب مردم، نقش رسانه ها را بسیار برجسته دانست و از رسانه ها و فعالان مجازی خواست تا فقط اخبار قابل اعتمادی که از منابع و مبادی رسمی وزارت بهداشت انتشار می یابد را مخابره کنند.


منبع : ت2-1334آ چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.