پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٦ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۶۰ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۷۳۲ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۱۶۸۱ مورد

دوشنبه ٩ تیر ١٣٩٣ ساعت ٨:٣١ ق.ظ   ( بازدید : 789 نفر )

در زمان روزه داري هيچ گاه وعده هاي داروي خود را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول نکنید.

به گزارش « وب دا » کارشناس داروی معاونت دارو و غذای دانشگاه در این ارتباط بیان می کند : با فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان برای افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری دارو مصرف می نمایند، همیشه این سوال مطرح است که نحوه صحیح مصرف داروها در زمان روزه داری باید به چه شکل باشد و آیا قطع مصرف داروها و یا انتقال دوز دارو به زمان های قبل از سحر یا بعد از افطار کار درستی است یا خیر.

دکتر « مهسا فخر زارعی » می گوید :در زمان روزه داري هيچ گاه وعده هاي داروي خود را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول ننمایید چه بسا اين عمل شما سبب اختلال در روند درمان گردد.

وی با اشاره به این که مصرف بسياري از داروها را مي توان پس از مشورت با پزشك به زمان سحري يا افطار منتقل نمود، عنوان می کند : بارداری، شیردهی و برخی از بیماری ها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم های سیستم گوارشی (معده و اثنی عشر)، اختلالات کلیوی، بیماری های اعصاب و روان و آسم همگی از شرایط جسمی هستند که فرد ملزم می باشد پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری و هم چنین نحوه مصرف داروها، مشورت نماید.

وی تصریح می کند :چنان چه مبتلا به بيماري مزمن مانند فشارخون، چربي خون، ديابت، بيماري هاي قلبي عروقي و بيماري كليوي مي باشيد، در این خصوص که آیا روزه داری برای شما بدون اشکال است یا خیر و هم چنین در صورت بی خطری، در مورد نحوه مصرف دارو و رژيم غذايي مناسب در ماه مبارک رمضان، مشورت نماييد.

دکتر« فخر زارعی » خاطرنشان می کند : قطع ناگهاني برخي از داروها به واسطه روزه داری بسيار خطرناك است و باید درباره قطع داروهاي خود و نحوه استفاده آن ها در ماه مبارك رمضان، با پزشك و يا داروساز خود مشورت نماييد.

به گفته وی بیماران باید پیش از شروع ماه مبارک تحت بررسی پزشکی قرار گیرند و از نظر سطح قند خون، فشار خون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی های کلی وضعیت بیوشیمی خون پایش گردند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از شروع ماه مبارک تعیین گردد.

 

وی می افزاید :بیماران مبتلا به بیماری انسدادی ریوی(COPD) و صرع خصوصاً در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری می باشند و پزشکان علاوه بر این که باید به بیماران صرعی که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می شوند مشاوره دقیق بدهند، باید به بیماران مبتلا به آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه های تنفسی دچار حملات آسمی می شوند توصیه های لازم را ارائه بنمایند.

وی می گوید : مطالعات به عمل آمده روی داروهای ضد فشارخون و ضد انعقاد خون نشان می دهد که روزه داری تاثیر خاصی بر اثربخشی این داروها ندارد البته گاهی اوقات لازم است در مورد داروهای مدر (ادرار آور)، برای جلوگیری از ازدست رفتن آب بدن، پزشک اقدام به کاهش دوز این داروها در بیماران روزه دار بنماید.

وی هظهار می دارد : برخی از داروهای ضد التهاب این قابلیت را دارند که دوبار در طول روز مصرف شوند و مصرف این گونه داروها را می توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول نمود.

وی با اشاره به این که جهت درمان عفونت، پزشک معالج می تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی بنماید که به جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف شود.،عنوان می کند : برخی از داروها نیز به شکل آهسته رهش در بازار دارویی موجود می باشندکه به جای مصرف سه تا چهار بار در روز، پزشک می تواند داروی آهسته رهش که یکبار در روز تجویز می شود را توصیه نماید.

وی با تاکید بر این که انتخاب دارو و راه های تجویز آن نیاز به هماهنگی پزشک و فتوای مراجع دینی دارد ، تصریح می کند : به طور کلی راه های تجویز دارو از جمله استفاده از قطره های چشم ، گوش و بینی ،تمام داروهایی که از طریق پوست جذب بدن می شوند یا به صورت موضعی اثر می کنند مثل کرم ها،پمادها، و پلاسترها و مشمع های دارویی ، استعمال انواع شیاف ها و پمادهای مقعدی یا واژینال ،تزریقات زیر جلدی ،عضلانی، مفصلی و حتی داخل رگی به استثنای تزریق انواع سرم ها و محلول های غذایی و داروهای تقویتی که موجب ابطال روزه داری می شوند و گاز اکسیژن که به صورت استنشاقی مصرف می شود ؛ سبب ابطال روزه نمی شود.

وی خاطرنشان کرد : واحد اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا وداروی دانشگاه با شماره تلفن رایگان 1490 آماده پاسخگویی به سوالات دارویی می باشد.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.