پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٣٠ فروردین ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۲۱۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۸۹۷۳۹ مورد


دکترای بهداشت محیط و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه خطر انتقال کووید19در دمای بالا به حداقل کاهش می‌یابد، بهتر است شست و شوی لباس ها با آب داغ و شوینده انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا، دکتر مهدی قربانیان اظهار کرد: راه تماس اصلی کرونا ویروس جدید که عامل کووید19 است، سیستم تنفسی، مخاط ها و تماس دستی بوده اما لباس‌ها نیز می‌توانند ناقل ویروس باشند.
وی ادامه داد: کرونا ویروس 6 الی 12 ساعت بر روی پارچه زنده باقی می ماند و احتمال می رود مانند مابقی هم خانواده های خود مانند ویروس سارس و آنفولانزا به مرور از محیط خارج و غیر فعال شود.
دکتر قربانیان خاطرنشان کرد: وقتی از یک محیط نا ایمن مانند بیمارستان و یا از محلی پر ازدحام به یک محیط امن یعنی منزل وارد می شویم، بهتر است محدوده ای فرضی در نظر گرفته و کفش‌ها را وارد منزل نکنیم.
وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا سنگین است و فرض بر این است که به دلیل سنگینی این ویروس، کف زمین آلوده ترین محیط است، گفت: لباس ها نیز خارج از منزل و یا پشت درب ورودی تعویض شوند و پس از شست و شوی دست ها، لباس جدیدمان را بپوشیم.
دکترای بهداشت محیط و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی، یادآور شد: ویروس کرونا علیرغم اینکه نسبت به سرما بسیار مقاوم است، نسبت به دمای بالا حساس بوده و خطر انتقال آن در دمای بالا به حداقل می رسد.
دکتر قربانیان افزود: قرار دادن لباس‌های بیرون روی شوفاژ، یا قرار دادن لباس در معرض نور خورشید به مدت 6 ساعت، ویروس کرونا را غیر فعال می کند.
وی در خصوص استفاده از سشوار توضیح داد: دمای تولیدی در انواع سشوارها متفاوت است، از طرفی سشوار دمنده است و ممکن است ویروس را در هوا پخش کند، بنابراین توصیه نمی شود.
وی در خصوص استفاده از بخارشور نیز افزود: بخار شور اگر دمایی در حد 40 الی 50 درجه تولید کند و شدت بخار باعث پخش ویروس نشود، می تواند تاثیرگذار باشد و از طرفی بخار آب نیز ضد عفونی کننده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: لباس هایی که آلوده شده‌اند، اگر با آب گرم و مواد شوینده شست و شو شوند، به راحتی ویروس را جدا می کنند زیرا کرونا، ویروسی پوشش‌دار از جنس لیپید و پروتئین است که این چربی براحتی از طریق شوینده جدا می شود.
دکتر قربانیان با بیان اینکه زمان، دما و غلظت گندزدا در پروسه از بین بردن ویروس مهم است، خاطرنشان کرد: هرچه دما بالاتر رود زمان کمتری نیاز است.
وی یادآور شد: کرونا ویروس جدید است و باید در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار گیرد که چه دمایی به صورت دقیق برای از بین بردن آن نیاز است، لذا لازم به ذکر است رفتارهای این ویروس بر اساس رفتار ویروس های هم خانواده آن نظیر آنفولانزا و سارس حدس زده می شود.


منبع : ت1-1334آ چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.