پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٦ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵۴ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۱۱۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۱۰۶۰ مورد

دوشنبه ٢٦ خرداد ١٣٩٩ ساعت ١٣:٣٦ ب.ظ   ( بازدید : 249 نفر )

پزشک متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: محدودیت مصرف پروتئین در بیماران کلیوی ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، دکتر شیما عبداللهی افزود: با محدود کردن مصرف پروتئین غذایی عملکرد کلیه حفظ و مواد زاید کمتری در بدن ایجاد می شود، بنابراین رعایت رژیم غذایی و آگاهی از اصول صحیح تغذیه ای در پیشگیری از عواقب جبران ناپذیر تاثیر به سزایی دارد.

دکتر شیما عبداللهی اظهار داشت: با کاهش حجم ادرار مصرف پروتئین در بیماران به طور حتم باید کاهش یابد و به حدود 75 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بیمار برسد.

وی کنترل فسفر خون در این بیماران را ضروری اعلام و عنوان کرد: برای محدود کردن فسفر رژیم غذایی باید مواردی نظیر حذف یا محدود کردن شیر، ماست، بستنی، دوغ و دیگر محصولات لبنی و همچنین غلات و حبوبات و ... در تنظیم رژیم غذایی در نظر گرفته شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه اضافه کرد: مواد غذایی موجود در گروه گوشت ها باید در حدی که در رژیم غذایی گنجانده می شوند، مصرف شوند و استفاده بیش از حد آن ها به منظور حفظ سلامت و پیشگیری از بازگشت بیماری توصیه نمی شود.

وی با بیان این که دریافت پتاسیم در بیماران کلیوی نباید بیش از سه هزار میلی گرم در روز باشد، خاطرنشان کرد: در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی که میزان دفع ادراری آن ها کافی باشد نیاز به محدودیت پتاسیم نیست .

عبداللهی توضیح داد: مواد غذایی که در گروه سبزی ها، میوه ها، شیر و فراورده های لبنی و گوشت ها قرار دارند، غنی از پتاسیم بوده و کره و خامه نسبت به دیگر محصولات لبنی پتاسیم کمتری دارند.

وی ادامه داد: آجیل ها، اسفناج، سیب زمینی، بروکلی و گوجه فرنگی پتاسیم بالایی دارند و مصرف نکردن آب سبزیجات پتاسیم موجود در رژیم غذایی را کاهش می دهد.

وی اظهار داشت: سبوس و جوانه گندم، موز و میوه های خشک شده پتاسیم بالایی دارند و مصرف بدون آب میوه هایی که به شکل کمپوت هستند میزان پتاسیم پایینی دارند.

وی محدود کردن نمک را در بیماران کلیوی ضروری اعلام و تاکید کرد: تا زمانی که در حجم ادرار روزانه فرد مشکلی وجود ندارد، نیازی به محدود کردن پتاسیم نیست، اما باید مصرف نمک محدود شود./


منبع : ت1-1444ن چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.