پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٦ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۴ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۹۴۲ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۰۸۹۱ مورد

دوشنبه ٩ تیر ١٣٩٩ ساعت ٩:٤٣ ق.ظ   ( بازدید : 398 نفر )

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ویروس کرونا به سرما مقاوم و نسبت به گرما حساسیت دارد و فریز کردن ویروس های موجود در نان را از بین نمی برد.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، نسرین علیزاده اظهار کرد: یکی از پرمصرف ترین اقلام اساسی غذایی که تقریبا همه‌ اقشار جامعه آن ‌را روزانه مصرف می کنند «نان» است.
وی با اشاره به اینکه در ایران نان به دو صورت صنعتی و سنتی عرضه می شود، گفت: نان های صنعتی یا نان های حجیم در کارخانه های صنعتی تهیه و به بازار عرضه می شوند، تهیه مواد اولیه و افزودنی هایی نظیر میزان نمک و مایه خمیر و بسته بندی نان با دقت، نظارت و شرایط بهداشتی انجام می شوند که پس از خرید این نوع نان ها، با ضد عفونی کردن پلاستیک آن یا دور انداختن پلاستیک حمل آن می توان از آلوده نبودن آن به ویروس، اطمینان نسبی داشت.
علیزاده بیان کرد: نان های سنتی مانند سنگک، بربری، تافتون و لواش که در نانوایی های سنتی تهیه و عرضه می شوند، در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی می توانند عامل انتقال ویروس و بروز بیماری باشند.
وی خاطرنشان کرد: در نانوایی های سنتی اگر خمیر نان تحت هر شرایطی تهیه شود هنگامی که در تنور پخت قرار می گیرد هر گونه آلودگی ویروسی در آن در اثر حرارت از بین می رود و نانی که از تنور خارج می شود عاری از آلودگی به ویروس کرونا است.
علیزاده در ادامه تاکید کرد: برای خنک شدن نان باید از پهن کردن آن بر روی میز نانوایی جداً خودداری و از بریدن و خرد کردن نان توسط چاقو و برس های عمومی که معمولاً در نانوایی ها وجود دارد پرهیز شود.
وی بیان داشت: نان داغ را ابتدا در پارچه ای نخی و سپس در نایلون قرار دهید و پس از خارج کردن نان، نایلون را دور بیندازید که در این حالت اگر شرایط بهداشتی انتقال نان از نانوایی تا منزل به خوبی رعایت شود، مشکلی نخواهد داشت.
علیزاده با بیان اینکه فریز کردن در فریزر ویروس های موجود در نان را از بین نمی برد، گفت: ویروس کرونا به سرما مقاوم و نسبت به گرما حساسیت دارد، به همین دلیل تنها راه حل ضدعفونی کردن و از بین بردن این ویروس در نان، حرارت دادن مجدد آن در منزل قبل از مصرف است.
وی افزود: استفاده از توسترهای برقی و گازی و ماکروویو و در صورت عدم دسترسی به آنها، استفاده از ماهی تابه و قابلمه جهت حرارت دادن و گرم کردن نان توصیه می شود.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.