پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ١٣ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۵ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۷۸۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۴۷۵۹۱ مورد

سه شنبه ١٧ تیر ١٣٩٩ ساعت ١٢:٤١ ب.ظ   ( بازدید : 284 نفر )

پزشک داروساز دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: دگزامتازون باعث سرکوب سیستم ایمنی می شود و بدن را نسبت به ابتلا به عفونت ها مستعد می کند.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، دکتر حمید ملازاده افزود: تجویز و استفاده طولانی مدت دگزامتازون در کودکان باعث عوارض استخوانی و پوکی استخوان می شود.

دکتر حمید ملازاده با بیان این که این دارو به طور غیر مستقیم باعث کاهش جذب کلسیم از دستگاه گوارش می شود، توضیح داد: این تاثیرات دارویی نیاز به استفاده مکرر و طولانی مدت آن دارد و با یک یا دو بار استفاده این دارو عوارض ایجاد نمی شود.

وی افزایش اشتها را از دیگر عوارض مصرف دگزامتازون برشمرد و اظهار داشت: افزایش وزن، بی خوابی، وابستگی و تحریک پذیری، ورم (ادم)، افزایش فشار داخل چشم (گلوکوم)، ابتلا به عفونت، رشد مو در سطح بدن (هیرسوتیسم) و ... از دیگر عوارض دگزامتازون به شمار می رود.

این عضو هیات علمی دانشگاه مجموعه عوارض مصرف کورتون ها را سندروم کوشینگ معرفی و خاطرنشان کرد: چاقی تنه ای، تحلیل قدرت عضلانی، افزایش حجم چربی و دیگر علایم ذکر شده از عوارض استفاده طولانی مدت دگزامتازون است، همچنین این دارو می تواند باعث دفع زیاد پتاسیم از بدن شود که این مورد عوارض بسیاری دارد.

دکتر ملازاده یادآور شد: با وجود آن که این دارو پس از استفاده طولانی مدت عوارض بسیار زیادی دارد، اما در خیلی از موارد ما داروی جایگزین نداریم و نجات جان بیمار به همین دارو وابسته است و در خیلی از موارد هم با تجویز موردی، فرد عوارض آن را تجربه نمی کند.


منبع : ت1-1444ن چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.