پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۴۸۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۴۲۷۰ مورد

چهارشنبه ١٦ مهر ١٣٩٩ ساعت ١٢:٤٧ ب.ظ   ( بازدید : 448 نفر )

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان‌شمالی گفت: به منظور کاهش عوارض بیماری نارسایی قلبی باید از رژیم غذایی کم نمک و محدود از مایعات پیروی شود.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، نسرین علیزاده درخصوص نارسایی قلبی گفت: این بیماری زمانی رخ می دهد که قلب نمی تواند به طور موثر خون را به تمامی نقاط بدن پمپ کند و در نتیجه اکسیژن کافی به تمام نقاط بدن نمی رسد.

وی با بیان اینکه بیماری های بسیاری باعث بروز نارسایی قلبی می شوند، گفت: بیماری هایی از جمله بالابودن فشار خون، سایر بیماری های قلبی و بیماری های کلیوی باعث بروز نارسایی قلبی می شود.

علیزاده اظهار کرد: در این بیماری اگر مایعات و نمک زیادی مصرف شود احتباس آب در بدن صورت گرفته و قلب سخت تر کار می کند که این شرایط وضعیت بیماران مبتلا به نارسایی قلبی را بدتر می سازد بنابراین به منظور کاهش عوارض این بیماری باید از رژیم غذایی کم نمک و محدود از مایعات پیروی شود.

وی توصیه کرد: از میوه جات، سبزیجات، انواع حبوبات، تخم مرغ، ماست، شیر، برنج و ماکارونی بیشتر استفاده کنید زیرا این مواد غذایی میزان سدیم پایینی دارند همچنین غذاهایی را انتخاب کنید که میزان نمک کمی دارند مانند انواع گوشت های تازه، مرغ و ماهی.

علیزاده ادامه داد: از مصرف چاشنی ها و عصاره هایی که دارای نمک هستند، خودداری و از آب لیموی تازه، فلفل سبز، سیر، پیاز، فلفل دلمه ای و سبزیجات معطری چون ریحان و مرزه برای طعم دار کردن غذا استفاده کنید.

وی خاطرنشان کرد: در زمان خرید مواد غذایی، برچسب اطلاعات آن را مطالعه کرده و از مصرف مواد غذایی حاوی سدیم خودداری کنید؛ مواد غذایی فراوری شده مانند انواع کنسروهای گوشت، ماهی، سبزیجات، سوسیس و کالباس سرشار از سدیم هستند که باید از مصرف آن ها جدا خودداری شود .

علیزاده محدود کردن حجم مایعات مصرفی در بیماران نارسایی قلبی را یکی دیگر از فاکتورهای مهم رژیمی عنوان کرد و گفت: محدود کردن مصرف مایعات باعث کم شدن میزان احتباس آب در بدن و کم تر شدن بار کاری قلب می شود به همین منظور به این بیماران توصیه می شود بیشتر از 2-5/1 لیتر در روز مایعات (آب، آب میوه، شیر، سوپ و ...) مصرف نکنند .

وی یادآور شد: از آنجائیکه ریسک فاکتورهایی مانند دیابت، بیماری عروق کرونر و فشار خون بالا معمولا در این بیماران وجود دارد، توصیه می شود در جهت کاهش عوارض، ریسک فاکتورهای این بیماری ها هم کنترل شوند بنابراین با مراجعه به متخصصین تغذیه، رژیم غذایی صحیح و مناسب وضعیت بدنی خود را دریافت کرده و رعایت کنید.


منبع : ت1-2355م چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.