پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۹۳۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۲۷۲۵ مورد

یكشنبه ٢٧ مهر ١٣٩٩ ساعت ١٣:٣٤ ب.ظ   ( بازدید : 214 نفر )

جانشین مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: رفتار مردم همراه با انگ اجتماعی ابتلا به کرونا ویروس باعث می‌شود افراد مبتلا به بیماری، علاوه بر رنج و نگرانی بیماری، از نظر روانی نیز تحت فشار قرار گیرند.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، شهین لنگری در خصوص انگ اجتماعی ابتلا به کرونا ویروس گفت: برچسب زدن یا انگ زدن، یک فرد را از دیگران متفاوت می‌کند چرا که انگ، نگرش‌های منفی و رفتارهای تبعیض آمیز و طردکننده نسبت فرد یا گروهی از افراد با یک ویژگی خاص است.

وی با بیان این که ابتلا به ویروس کرونا و یا در معرض ابتلا بودن، گاه با برچسب یا انگ اجتماعی همراه است، گفت: انگ باعث می‌شود افراد بیماری خود را پنهان کنند، برای درمان به موقع مراجعه نکنند و اشتیاقی برای انجام رفتارهای بهداشتی و پیشگیرانه نداشته باشند.

لنگری ادامه داد: انگ باعث می‌شود افراد مبتلا به بیماری، علاوه بر رنج و نگرانی بیماری، از نظر روانی نیز تحت فشار قرار گیرند، همچنین منزوی شدن، برخوردهای مقابله ای، کاهش کیفیت زندگی و عدم پیگیری درمان از دیگر نتایج انگ اجتماعی است.

وی اظهار داشت: انگ زدن باعث از بین رفتن یکپارچگی جامعه و منزوی شدن گروهی از افراد می‌شود که بر خلاف تصور عموم، به ضرر کنترل هرچه بهتر شیوع بیماری باشد بنابراین همدلی و دقت در انتخاب کلمات، هم در افراد و هم در رسانه ها اهمیت فراوان دارد چرا که انتخاب کلمات نامناسب در رابطه با ویروس کرونا و مبتلایان به آن باعث ایجاد احساسات منفی و تولید انگ می شود.

لنگری سپس به بایدها و نبایدها در زمان صحبت در مورد کورنا اشاره کرد و گفت: هنگام صحبت از این ویروس و بیماری، آن را با منطقه خاصی مانند چین یا شهر خاصی در کشور نام‌گذاری نکنیم و از نام علمی کووید ۱۹ یا به طور ساده کرونا ویروس استفاده کنیم، به افراد مبتلا نگوییم «کرونایی» یا «قربانیان کرونا» به جای آن بگوییم «افراد مبتلا به کرونا» یا «افرادی که به دلیل کرونا فوت کردند و یا تحت درمان» هستند.

وی استفاده از عباراتی مانند «پخش کردن ویروس، آلوده کردن یا مبتلا کردن دیگران»، را بسیار انگ زا دانست و گفت: در این عبارات نوعی سرزنش نهفته بنابراین استفاده از عبارت «پخش شدن و انتشار ویروس» بهتر است.

لنگری با اشاره به این که افراد سالمند و مبتلایان به بیماری زمینه‌ای در معرض انگ هستند، تاکید کرد: مراقب افراد سالمند و این بیماران در خانواده و اجتماع باشیم و از آنها حمایت کنیم.

وی درخصوص مراقبت از افراد مبتلا به کرونا در منزل گفت: به این افراد یادآوری کنیم جدا بودن آن ها از دیگران و مجزا بودن وسایل به معنی خشم یا طرد نیست بلکه برای مدت کوتاه و برای مراقبت و پیشگیری است.

لنگری توصیه کرد: به شایعات یا اخبار در مورد ابتلای دوست، آشنا و همسایه دامن نزنیم چرا که نقش هر یک از ما در شکستن چرخه تولید و بازتولید ترس، برچسب و یا انگ بسیار مهم و حیاتی است.


منبع : ت1-2355م چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.