پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٣١ فروردین ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۹ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۶۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۰۶۸۲ مورد

یكشنبه ٢٧ مهر ١٣٩٩ ساعت ١٤:٢٨ ب.ظ   ( بازدید : 551 نفر )

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: زنان پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده در پیشگیری از کووید 19 هستند.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، دکتر افشین دلشاد با اشاره به هفته ملی سلامت بانوان ایران اظهار کرد: اگرچه شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید 19 ،خطر مستقیم بیشتری، سلامتی و حیات مردان را تهدید می کند، اما تاثیر طولانی مدت این همه گیری، بر سلامتی جسمی، روانی و اجتماعی زنان می تواند آسیب های جدی به خانواده و جامعه وارد کند.

وی بیان کرد: افزایش وظایف و مسئولیت های زنان در دوره همه گیری کرونا، وظایف سنگین زنان برای اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا در خانواده، وظایف زنان برای اداره امور فرزندانشان در شرایط تعطیلی مدارس، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران و فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه ها از جمله آسیب های جدی است که در سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان تاثیرگذار خواهد بود.

دکتر دلشاد خاطرنشان کرد: در این شرایط کارکنان نظام سلامت از بهورز، مراقب، ماما، پرستار و نیروهای خدماتی تا کادر تخصصی بیمارستان های کشور نیز که اکثریت آنان را زنان تشکیل می دهند، با مخاطرات جدی سلامت جسم و روان مواجهند.

وی زنان را پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده در پیشگیری از کووید 19 عنوان کرد و گفت: در شرایط همه گیری ویروس کرونا، زنان در نقش مادر، همسر و فرزند در کانون خانواده و در نقش فعال اجتماعی درجامعه و بازار، پیشگامان و نقش آفرینان جدی و همیشگی خود مراقبتی و حفاظت از خود، اعضای خانواده و جامعه در پیشگیری از این بیماری هستند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط قرنطینه و مراقبت از افراد مبتلا به کووید 19، زنان مسئولیت بیشتری برای مراقبت از بیماران دارند، افزود: رسیدگی به بیمار مبتلا، ضد عفونی کردن مداوم محیط و وسایل شخص مبتلا، توجه به تغذیه فرد مبتلا و سایر افراد خانواده، خرید مایحتاج خانواده در شرایطی که پدرخانواده مبتلا به بیماری است، رسیدگی به دروس فرزندان دانش آموز، حفظ نشاط در خانواده و حضور در محل کار برای بانوان کارمند، فشار فیزیکی و روانی بسیار زیادی را بر زنان اعمال می کند.

دکتر دلشاد تاکید کرد: زنان برای گذار از این دوره سخت زندگی، نیازمند آگاهی، هشیاری و حمایت همه جانبه در خانواده و جامعه هستند.

وی توصیه کرد: اگر برای شکست این ویروس جدی هستیم، باید سالمتی و حقوق زنان را، برای رفاه حال خودشان ارتقا دهیم و از آنان محافظت کنیم تا بتوانند به پیشرفت و محافظت از سلامت دیگران ادامه دهند.


منبع : ت1-2355م چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.