پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۷ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۹۰ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۱۸۷۹ مورد

دوشنبه ٢٨ مهر ١٣٩٩ ساعت ١٣:٥٢ ب.ظ   ( بازدید : 164 نفر )

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان‌شمالی گفت: استفاده از شیر فله ای و غیرپاستوریزه در الگوی تغذیه مردم بویژه کودکان مردود است.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، نسرین علیزاده اظهار کرد: شير و فرآورده های لبنی مهم ترين منبع تامين كلسيم مورد نياز بدن است و مصرف آن برای حفظ سلامت و استحكام استخوان ها، دندان ها و پوست لازم است همچنین پروتئين های شير منبع مهمی در تامين پروتئين مورد نياز روزانه بدن هستند.

وی با بیان اینکه شير يک غذای بسيار فسادپذير است، افزود: رطوبت بالا و وجود مواد مغذی در شير آن را به محيط مناسبی برای رشد ميكروب ها تبديل كرده است بنابراين باید قبل از مصرف پاستوريزه شود.

علیزاده عنوان کرد: پاستوريزاسيون از نظر صنعتی يعنی حرارت دادن شير در دمای پايين تر از نقطه جوش آب كه به منظور از بين بردن ميكروب های بيماری زا و كاهش بار ميكروبی انجام می شود و شير پاستوريزه در دمای يخچال به مدت حدود يک هفته قابل نگهداری است.

وی استريل كردن شير را روشی برای نگهداری طولانی مدت شير دانست و گفت: استــريليزاسيون صنعتی برای از بين بردن تمام ميكروارگانيسم های موجود در شير انجام مي شود؛ دراين روش شير تحت درجه حرارت بالاتر و طی مـدت زمان كوتاهتر، استريل می شود و به شير فرادما موسوم است که شير استريل را می توان در بسته بندی غير قابل نفوذ به هوا در خارج از يخچال به مدت 6 ماه نگهداری كرد.

علیزاده استفاده از شیر پاستوریزه و هموژنیزه را مورد سفارش و تأکید محافل بهداشتی خواند و افزود: استفاده از شیر فله ای و غیرپاستوریزه در الگوی تغذیه مردم بویژه کودکان مردود است چرا که شیر و لبنیات غیرپاستوریزه به لحاظ فعال بودن میکروارگانسیم ها و باکتریهای بیماری زا بسیار خطرناک است.

وی حرارت را یک عامل موثر در از بین بردن باکتریهای شیر عنوان کرد و گفت: میزان درجه حرارت با توجه به وضع فیزیولوژیکی میکروب و وضع فیزیکی شیر متغیر است.

علیزاده ادامه داد: بسیاری از میکروب شناسان براین عقیده‌اند که میکروب سل نسبت به سایر میکروب های بیماری زا در برابر حرارت مقاومت بیشتری دارد بنابراین بایستی شیر تا حد لازم حرارت داده شود، آنگونه که قادر به ازبین بردن میکروب سل باشد.

وی بیان داشت: شير های فله ای عموما شيرهايی هستند كه در شرايط بهداشتی تهيه نشده و به لحاظ شرايط نامناسب حمل و نقل و نگهداری دارای بار ميكروبی بالا هستند بنابراین شيرخام فله ای می تواند عامل مهمی برای انتقال بيماری های مشترک بين انسان و دام مثل تب مالت، سل، حصبه و ليستريوز باشد.

علیزاده درخصوص بيماری ليستريوز گفت: ابتلا به بيماری ليستريوز عوارض خطرناكی مانند مننژيت، مسموميت های خونی و حتی سقط جنين را به دنبال دارد لذا برای پيشگيری از ابتلا به بيماری های منتقله بين انسان و دام توصيه می شود كه فقط از شيرهای پاستوريزه  كه در مراحل توليد آن استانداردهای لازم رعايت شده و دارای مجوزهای بهداشتی لازم است استفاده شود.


منبع : ت1-2355م چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.