پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۷۷۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۳۵۶۵ مورد

سه شنبه ٦ آبان ١٣٩٩ ساعت ١:٣٣ ق.ظ   ( بازدید : 523 نفر )

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: امروزه، یکی از چالش‌های بزرگ بهداشتی در سطح جهان که سالانه سلامت میلیون‌ها نفر را درگیر و منجر به ناتوانی و مرگ آن ها می‌شود، بیماری هپاتیت است.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، دکتر افشین دلشاد افزود: هپاتیـت به معنای التهاب و ورم کبدی است که به آن یرقان یا زردی نیز می گویند و هنگامی که کبد ملتهب یا آسیب دیده شود عملکرد آن می تواند تحت تأثیر قرار گیرد.

وی کبد را يکی از مهمترين اعضای بدن دانست و گفت: کبد نقش حياتی را در زندگی ما ايفا می کند و وظيفه اوليه کبد، تصفيه هر چيزی که ما می خوريم است.

دکتر دلشاد ادامه داد: کبد در مراقبت از عفونت ها کمک کرده و ميکروب ها و ساير مواد سمی را از خون خارج و به سلامت ما کمک می کند همچنين کبد مسئول ذخيره انرژی برای به حرکت در آوردن عضلات و کنترل قند خون و تنظيم کلسترول و نيز مسئول کنترل چندين هورمون و آنزيم ديگر است.

وی اظهار داشت: هپاتیت در اثر عوامل مختلفی از جمله بسياری از داروها، ويروس های مختلف، بيماری های خود ايمنی و بيماری های ژنتيکی پديد می آيد.

دکتر دلشاد هپاتیت را به دو نوع حاد و مزمن تقسیم کرد و گفت: چنانچه این بیماری و علائم آن کمتر از 6 ماه به طول انجامد بــه آن هپاتیت حاد و اگر طول مدت آن از 6 ماه بیشـتر باشـد به آن هپاتیت مزمن گفته می شود.

وی ویروس ها را مهم ترین عوامل ایجاد کننده بیماری هپاتیت خواند و گفت: رایج ترین ویروس های هپاتیت، ویروس هپاتیت  A، ویروس هپاتیت B و ویروس هپاتیت C است که بيماری هپاتیت A و B پس از بيماری سل و مالاریا شايعترين بيماری عفونی و مسری است.


منبع : ت1-2355م چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.