پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٣٠ فروردین ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۵۱۷ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۰۰۴۲ مورد

یكشنبه ٩ آذر ١٣٩٩ ساعت ١١:٢ ق.ظ   ( بازدید : 624 نفر )

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: استفاده غیر اصولی از داروهای آنتی بیوتیک باعث تشدید مقاومت دارویی می شود.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، دکتر افشین دلشاد اظهار کرد: آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود، اما برای عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی، گلو درد، و آنفلوآنزا مناسب نیستند لذا استفاده هوشمندانه از آنتی بیوتیک، کلید کنترل گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی است.
وی بیان کرد: مقاومت به آنتی بیوتیک یعنی میکروب‌های بیماری‌زا که برای مبارزه با آنان آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شوند، نسبت به این داروها مقاومت پیدا کنند و نسل‌های جدید میکروبی به وجود بیایند که نتوان با آن‌ها مبارزه کرد.
دکتر دلشاد ادامه داد: مقاومت میکروبی در انواع گوناگون عوامل بیماری زا شامل باکتری ها، انگل ها، ویروس ها، قارچ ها و سلول های سرطانی اتفاق می افتد و ممکن است حیات هر فردی، در هر سن و در هر کشور را تهدید کند.
وی مصرف خودسرانه یا بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها را از مهم‌ترین عوامل این نوع مقاومت دارویی دانست و گفت: در دهه‌های اخیر مصرف آنتی بیوتیک علاوه بر پزشکی در کشاورزی هم افزایش چشمگیری داشته و آنتی‌بیوتیک ها در دامداری، پرورش مرغ و طیور، پرورش ماهی و آبزیان، تولید محصولات کشاورزی و در باغ های میوه استفاده می‌شود.
دکتر دلشاد اظهار داشت: امروزه مقاومت به آنتی بیوتیک به يكي از مهم‌ترين چالش‌های پیش روی سازمان‌های متولی سلامت در سطح جهان مبدل شده که باعث افزایش خطر گسترش میکروب های مقاوم، افزایش هزینه های درمان، افزایش طول مدت درمان و بستری، افزایش واگیری و مرگ و میر بیماری های قابل درمان عفونی مانند سل، مالاریا، اسهال و بیماری های حاد تنفسی از جمله پنومونی شده است. 
دکتر دلشاد خاطرنشان کرد: در چندین سال گذشته هیچ آنتی بیوتیک جدیدی در دست تولید نبوده و هر روز شاهد بروز مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک های قدیمی و پرکاربرد هستیم که از عوامل تهدید کننده سلامتی در کل جهان است.


منبع : ت1-م۲۳۵۵ چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.