پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
دوشنبه ١٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۹۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۸۲۲ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۶۷۴۷۹ مورد

یكشنبه ١٤ دی ١٣٩٩ ساعت ١٥:٢ ب.ظ   ( بازدید : 446 نفر )

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان‌شمالی گفت: سن، نژاد و چاقی از عوامل خطر سندرم متابولیک است.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، نسرین علیزاده اظهار کرد: سندرم متابولیک، به مجموعه ای از شرایط گفته می شود که عبارتند از فشار خون بالا، افزایش قند خون ناشتا، چربی انباشته در اطراف ناحیه شکمی، افزایش چربی خون (کلسترول یا تری گلیسیرید) که می تواند باعث افزایش بیماری های قلبی- عروقی، سکته قلبی و دیابت شود.
وی بیان کرد: داشتن یکی از شرایط ذکر شده نشان دهنده سندرم متابولیک نیست اما می تواند به مرور زمان، خطر ریسک سندرم متابولیک را بوجود آورد.
علیزاده سن، نژاد و چاقی را از عوامل خطر سندرم متابولیک دانست و گفت: اگر فردی سه مورد از مواردی که در ادامه ذکر می شود را داشته باشد به سندرم متابولیک مبتلا است.
وی عنوان کرد: این موارد شامل دور شکم بالاتر از 90 سانتی متر در زنان و مردان، تری گلیسیرید بالاتر از 150 mg/dl، چربی خوب یا HDL کمتر از 40 mg/dl در مردان یا 50 mg/dl  در زنان، فشار خون بالای 130/85 mmHg، قند خون ناشتای بالاتر از 100 mg/dl است.
علیزاده تغییر سبک زندگی و درمان های خانگی را در کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک موثر خواند و گفت: با افزایش فعالیت بدنی و ورزش، کاهش وزن، مصرف غذاهای سالم مثل میوه ها، سبزی ها، ماهی و مرغ، تخم مرغ ، مغزها و غلات کامل، پرهیز از کشیدن سیگار و مدیریت استرس و اضطراب می توان از ابتلا به سندرم متابولیک جلوگیری کرد.


منبع : ت1-2355م چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.