پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٦ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۹ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۶۵۷ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۰۶۰۶ مورد

دوشنبه ١٢ مهر ١٤٠٠ ساعت ٠:٠ ق.ظ   ( بازدید : 691 نفر )

۲۸ صفر1443 طبق تقویم رسمی کشور مصادف است با روز سه شنبه ۱۳ مهرماه 1400 شمسی. در این روز هیئت‌های مذهبی در سراسر کشور میزبان عشاق اهل‌بیت هستند. دو روز بعد از آن هم یعنی روز پنجشنبه با شهادت امام رضا (ع) مصادف است.

۲۸ صفر سال‌هاست که در تقویم رسمی کشورمان جایگاه ویژه‌ای دارد و ۲۸ صفر ۱۴۰۰ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ایام محرم و صفر دوستداران اهل بیت، روزهای زیادی را به عزاداری می‌پردازند که روزهای پایانی ماه صفر، به نوعی آخرین روزهای برگزاری مراسم عزاداری در این ایام به حساب می‌آید.مراسم عزاداری برای رسول اکرم (ص) و نوه گرانقدرش هرساله با حضور عشاق اهل بیت در هیئت‌های مذهبی در سراسر کشور برگزار می‌شود. در این روز خاص، زن و مرد، کوچک و بزرگ، همه به عشق پیامبر اعظم (ص) و امام حسن (ع) در سوگ می‌نشینند و مداحان و واعظان از فضایل اخلاقی این بزرگان دین می‌گویند.

صبر و بردباری رسول‌الله، مهربانی و محبتش، مقاومت و ایستادگی در راه حق، جنگیدن تمام قد با باطل، دوستی با مردم، بخشندگی و بزرگی و همه صفات والایی که ایشان داشتند، هزاران سال است که سینه به سینه و نسل به نسل در بین مسلمانان منتقل شده و حالا سیطره نفوذ اسلام، در سرتاسر کره خاکی به چشم می‌خورد، مسئله‌ای که نشان می‌دهد دین اسلام، دین مهربانی‌هاست.

اهل بیت رسول‌الله ویژگی‌ها و فضایل اخلاقی فراوانی داشتند بخشندگی، حسن خلق و سخاوت از بارزترین ویژگی‌های امام حسن (ع) بوده است. البته که به این موارد می‌توان کریم بودن، حمایت از مظلومین، رشادت‌ در نبردهای صدر اسلام در رکاب امیرالمومنین (ع) را نیز اشاره کرد، مواردی که به هرکدام از آنها در کتب و اسناد تاریخی اشاره شده است.با این وجود اما بدعهدی که در حق این امام بزرگوار شد، از مهم‌ترین مسئله‌ایست که در رابطه با امام حسن مجتبی (ع) نقل محافل است. بزرگ مردی که در راه مبارزه با ظلم، از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و به ناجوانمردانه‌ترین شکل ممکن به شهادت رسید. حالا بعد از گذشت بیش از هزار سال از آن ایام و روزهای تلخ و سیاه مسلمانان، شیعیان محب اهل بیت هر ساله در ۲۸ صفر برای پاسداشت مظلومیت و رشادت این اسوه انسانیت به سوگ می‌نشینند.

پیامبر اسلام جزء معدود افرادی است که در قرآن کریم (به عنوان یکی از کتب آسمانی و برگرفته از کلام وحی) به ابعاد مختلفی از ویژگی‌های شخصیتی او اشاره شده است. اولین مورد «اسوه حسنه بودن» است.دیگر ویژگی بارز پیامبر که به آن اشاره شده، «اخلاق عظیم داشتن» ایشان است. از نظر بسیاری از بزرگان، یکی از مهمترین عوامل جذب افراد و تقویت کردن پیوند اجتماعی، اخلاق نیکوست . «رحمت بودن» رسول‌الله (ص) از دیگر ویژگی‌های ایشان است که در قرآن کریم به آن اشاره شده.

شهادت جانگداز و مظلومانه اشرف مخلوقات خاتم الانبیا محمد بن عبد الله ( صلی الله علیه وآله)  در سال ۱۱ هجری درسن ۶۳ سالگی به وسیله  سم  بوده است، وطبق  روایات آن دو زن حضرت را مسموم کرده اند !

در ۲۴ صفر بیماری پیامبر( صلی الله علیه وآله) شدت یافت. پیامبر( صلی الله علیه وآله) هنگام بیماری فرمودند: حبیبم را نزد من حاضرکنید. عایشه و حفصه پدران خود را نزد آن حضرت حاضر نمودند. پیامبر( صلی الله علیه وآله) روی مبارک خویش را از آنان برگردانید و فرمود: حبیبم را نزد من حاضر کنید.

سپس دنبال علی بن ابی طالب (علیه السلام) فرستادند. چون نظر مبارک به آن حضرت افتاد او را نزد خود خواند وکلماتی به حضرت فرمود. هنگامی که علی بن ابیطالب( علیه السلام) از نزد آن حضرت خارج شد، عمر و ابوبکر به او گفتند: خلیلت به تو چه گفت؟ فرمود: هزار باب علم به من حدیث کرد که از هر باب هزار باب دیگر باز می شود.

اعمال 28 صفر چیست ؟

 اول: قرائت دعای یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ

دوم: خواندن زیارت پیامبر اکرم (ص) از راه دور

 سوم: زیارت امام حسن مجتبی (ع) از راه دور

 


منبع : مدیریت دانشجویی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.