پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
سه شنبه ٤ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۵۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۶۰۱۳ مورد

نشست هم اندیشی هفته وحدت در دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شد؛

بررسی وحدت اسلامی چالش ها و راه کارها
سه شنبه ٤ آبان ١٤٠٠ ساعت ٧:٤٩ ق.ظ   ( بازدید : 310 نفر )

در این نشست هم اندیشی که در دانشگاه علوم پزشکی استان با حضور رئیس دانشگاه، سرپرست دفتر نهاد رهبری در دانشگاه، رئیس حوزه علمیه اهل تسنن راز و جرگلان، استاد حوزه علمیه بجنورد و جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، وحدت اسلامی، چالش ها و راه کارها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وبدا؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این نشست تلفیقی که به شکل حضوری و مجازی برگزار شد، گفت: اشتراکاتی که مذاهب را به هم نزدیک می کند باید بیان و سوء تفاهم هایی که خارج از مرزها و دین اسلام مطرح می شود با بحث و تبدل نظر برطرف شود.
دکتر سید احمد هاشمی افزود: فرقی بین شیعه و سنی نیست و ممکن است اختلاف سلیقه هایی  وجود داشته باشد که آن ها را نیز با نشست های هم اندیشی می توان به یکدیگر نزدیک و سوء تفاهم ها را برطرف کرد.
 سرپرست دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز گفت مقوله وحدت توسط ائمه نیز بسیار مورد توجه بوده است و درزمان شکل گیری فقه شیعی در زمان امام صادق (ع)  که هزاران شاگرد در مکتب ایشان پرورش یافتند که از میان این شاگردان جمعیت زیادی از برادران اهل سنت بودند.
حجت الاسلام «عقیل فرزانه» افزود: توجه به وحدت بعد از شروع غیبت کبری هم توسط فقه های شیعی ادامه پیدا کرده است، به طوری که اندیشمندان بلند مرتبه ای مانند شیخ مفید هم استادانی را ازاهل سنت داشتند.
ایشان اتحاد مسلمانان را فریضه قطعی و دستور قرآنی خوانده و بیان داشتند مقام معظم رهبری  وحدت اسلامی  را یک  امری اصولی می دانند و نه تاکتیکی و مخصوص شرایط خاص و ایجاد تمدن نوین اسلامی را جزء با اتحاد شیعه و سنی ممکن نمی دانند.
رئیس حوزه علمیه اهل تسنن راز و جرگلان نیز در این نشست گفت: روایات و قرآن مومنان را به چنگ زدن به ریسمان الهی دعوت می کند عقل هم ایجاد می کند کسانی که در یک مسیر حرکت می کنند حتما اتفاق و اتحاد داشته باشند.
آخوند «سرفراز» افزود: خوشبختانه قرآن تنها کتاب آسمانی است که تمام مسلمان جهان درباره آن هیچ گونه اختلافی ندارند، گرچه دشمنان خیلی تلاش کردند که در این باره نیز بین مسلمین ایجاد تفرقه کنند اما تمام متون اهل تسنن و تشیع تاکید و اتفاق نظر دارند که قرآن اهل تشیع و تسنن یکی است و اختلافی در این زمینه ندارند.
وی با بیان این که در مباحث کلان اختلافی وجود ندارد، اعلام کرد: اما اختلاف نظر داشتن طبق روایات جزء برکات و رحمت است، زیرا اگر اختلاف نظر نباشد تحقیق به وجود نیاید و ما به نتیجه مثبتی نمی رسیم.
«سرفراز» ادامه داد: اگر مسلمان کنار هم باشند، روش هایی که دشمن از طریق القاء شبهات برای از هم گسستن آن ها در پیش می گیرند بی نتیجه خواهد ماند و ما از این روش ها به خوبی عبور و امید دشمن را به یاس تبدیل می کنیم.
حجه الاسلام معلم از اساتید حوزه علمیه بجنورد نیز گفت: اختلاف مذاهب اختصاص به دین اسلام ندارد و در تمام ادیان الهی و بشری وقتی آورنده پیام از دنیا می رود، افرادی که پیرو او هستند به خاطر نبود فصل الاخطاب برداشت های متفاوت نسبت به یک مساله پیدا می کنند.
ایشان  ادامه داند: این گونه نیست که تصور کنید تمام مشکلاتی که در جامعه اسلامی وجود دارد مربوط به این اختلاف است. اختلاف بهانه هست اما منشا نیست.
وی اضافه کرد: در تمام مذاهب فِرَق مختلف وجود دارد از یهود تا مسیحیت و بودا، بنابراین اختلاف در ذات ادیان بر اساس نبود فصل الاخطاب ایجاد می شود، اما مهم این است که با وجود این اختلاف عقیده براساس یک هدف مشترک کنار هم قرار بگیریم.
وی با طرح این سوال که چه عواملی منجر به عدم شکل گیری این اتحاد می شود، خاطرنشان کرد: تا زمانیکه تعریف درستی از وحدت نداشته باشیم به اتحاد و وحدت نمی رسیم.
«معلم» ادامه داد: تمام رسانه های غربی و کسانی در داخل که تلاش می کنند برای تقویت نفاق، اولین کاری که از زمان تشکیل هفته وحدت انجام داده اند سعی کرده اند در معنی وحدت تغییر ایجاد کنند.
وی با بیان این که کسانی که حرف از وحدت می زنند وهدف آن ها ادغام مذاهب است، حتما جزء منافقین هستند، ابراز کرد: کسانی که وحدت را دست برداشتن فردی از عقیده خود و گرایش به عقیه دیگری تعبیر می کنند به دنبال تفریق هستند.
وی افزود: معنای درست وحدت این است که همه ما با اختلاف نظر و دیدگاه ها در کنار هم بنشینیم و روی مشترکات کار کنیم.
وی ادامه داد: هدف مشترک این است که بتوانیم مقابل دشمنان اسلام و مسلمین مقاومت و پایداری داشته باشیم.
گفتنی است در این نشست برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه نیز عقاید و نظرات خود را مطرح کردند.


منبع : پ1- 3717ز چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.