پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
چهارشنبه ٥ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۸۶۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۸۹۳۵ مورد

سه شنبه ٤ آبان ١٤٠٠ ساعت ١١:٣٧ ق.ظ   ( بازدید : 1247 نفر )

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: متاسفانه شایع‌ترین مسمومیت ‌های اطفال در استان بیشتر با مواد مخدر، شربت و قرص متادون است و این موارد درصد بالایی از مسمومیت ‌های کودکان را تشکیل می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری وبدا؛ دکتر «افشین دلشاد» با بیان این که به طور متوسط در هفته یک یا دو کودک زیر 4 سال با مسمومیت مواد مخدر  به بیمارستان امام علی (ع) مراجعه می کنند، افزود: در حال حاضر در کودکان مسمومیت با تریاک شایع است و مسمومیت با متادون هم بسیار افزایش یافته است.
وی ادامه داد: برخی از پدر و مادرها برای درمان بعضی از بیماری‌ ها همچون سرفه، تب، اسهال و... به‌اشتباه، به صورت خودسرانه از داروهایی که در منزل وجود دارد، استفاده می‌کنند یا به کودک تریاک و ترکیباتی از آن را می‌دهند که بچه را درمان کنند، اما این کار بسیار خطرناک است و به هیچ‌ وجه توصیه نمی‌شود.
وی با اشاره به علائم مسمومیت تریاک در اطفال، اضافه کرد: کودک مسموم شده با ماده مخدر دچار کاهش سطح هوشیاری پایین و مشکلات تنفسی می شود و به دلیل عدم آگاهی خانواده ها باید بیمار به سرعت به بیمارستان و اورژانس منتقل شود.
وی اعلام کرد:  هنگامی که به کودک ماده ‌مخدر داده می شود، تنفس کودک دچار مشکل می‌شود و با نرسیدن اکسیژن به مغز کودک باعث می‌شود کودک تا انتهای عمر دچار عوارض مغزی شود.
وی در خصوص علت افزایش مسمومیت ‌ها با مواد مخدر و متادون در کودکان اظهار کرد: گاهی علت این موضوع عدم اگاهی خانواده ها و گاهی هم به صورت سهوی جهت درمان داده می شود. و مواردی نیز به صورت تصادفی اتفاق می افتد. کودکان، مخصوصاً کودکان بالاتر از یک سال، به دلیل کنجکاوی شیشه و شربت متادون را در جاهای مختلف خانه پیدا می‌کنند و آن را می‌خورند و خانواده ممکن است اصلاً مطلع نباشد.
دکتر «دلشاد» گفت: عدم قرار گیری نوزاد و طفل در فضای بسته و در معرض دود مستقیم مواد مخدر، نگهداری شربت متادون در نقاط دور از دسترس کودک و در شیشه های با درب محکم تر، از راه های جلوگیری از مصرف تصادفی است.
وی آموزش به خانواده ها و روستائیان را راهکار موثری در پیشگیری از مسمومیت ها با مواد مخدر ذکر و اضافه کرد:  خانواده ها نباید بدون اطلاع پزشک هیچ دارو و یا هیچ ماده‌ای را به کودکان بدهند.


منبع : ت1- 3717ز چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.