پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ١ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۵۰۹ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۲۷۴۴ مورد

جمعه ١١ فروردین ١٤٠٢ ساعت ١:١٢ ق.ظ   ( بازدید : 392 نفر )

مادران باردار و شیرده باید به نکات و توصیه های روزه داری توجه کنند.

به گزارش وب‌دا، در 3 ماه اول بارداری به ویژه 8 هفته نخست از روزه داری باید اجتناب شود زیرا در این دور سلول های مغزی جنین در حال شکل گیری است و روزه داری در ساعات طولانی ممکن استمجب صدمات جبران ناپذیری به رشد جنین شود.

 

در 3 ماه سوم بارداری نیز بخش عمده جنین از قند خون (گلوکز خون مادر) تامین می شود و روزه داری با ایجاد ترکیبات کتونی حاصل از سوخت چربی های بدن برای تامین انرژی می تواند به سیستم عصبی جنین لطمه بزند، بنابراین در3 ماه اول و سوم بارداری روزه گرفتن توصیه نمی شود.

 

در 3 ماه دوم بارداری با نظر پرشک و متخصص تغذیه اگر مادر کم وزن نباشد، جنین او با توجه به سن جنین رشد خوبی داشته باشد، فشار خون طبیعی داشته باشد، کالری و مواد غذای کافی دریات نماید و بیماری خاصی نداشته باشد، قادر به روزه گرفتن است.

 

در مادران شیرده نیز از نج که در6 ماهه اول شیردهی تنها منبع غذایی نوزاد، شیرمادر است و دیده شده که روزه داری سبب اختلال در شیردهی و به دنبال آن اختلال در وزن گیری کودک می شود، بهتر است در این ایام از روزه داری خودداری کنند.

 

در 6 ماهه دوم شیردهی و باشروع تغذیه کمکی و به شرط اینکه مادر شیرده از برنامه غذایی صحیح پیری کند و منحنی رشد کودک طبیعی باشد، گرفتن روزه منعی ندارد.

در این دوره رژیم غذایی مادر باید غنی از پروتئین و ریزمغذی ها از جمله آهن، کلسیم و انواع ویتامیت ها باشد، بنابراین در صورتی که مادر شیرده مایل به گرفتن روز در ماه رمضان است باید نکاتی را رعایت کند.

 

در وعده سحر و افطار و شام منابع پروئتین مانند گوشت یا مرغ یا ماهی یا تخم مرغ و یا حبوبات و همچنین انواع سبزی و سالاد میوه را در رژیم غذایی بگنجاند.

لازم است برای تامین کلسیم، بخشی از پروتئین و ویتامین های گروه B به میزان 2 تا 3 لیوان شیر و یا معادل آن از ماست و پنیر روزانه استفاده کند.

پس از افطار و قبل از خواب و تا سحر حداقل 8 لیوان آب و مایعات مصرف کند که به دلیل کم آبی بدن حجم شیر مادر کم نشود.

از انجام کارهای سنگین و خسته کننده در طول روز خودداری کرده و استراحت کافی برای حفظ انرژی داشته باشد.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.