پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ٨ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۱۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۷۱۰ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۸۷۳۲ مورد

چهارشنبه ١١ بهمن ١٤٠٢ ساعت ٨:٣٨ ق.ظ   ( بازدید : 87 نفر )

معاون مرکز بهداشت بجنورد در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اجرای طرح پویش ملی سلامت_اطلاع رسانی تغذیه، گفت: در كشور ما با توجه به الگوي مصرف مواد غذايي، بيشترين منبع نمك غذاهاي خانگي است و با توجه به اینکه نان غلات قوت غالب در کشور است، روزانه مقادیر زیادی نمک به صورت نا محسوس به بدنمان ورود پیدا می کند.



دکتر پورآدینه در گفت و گو با وبدا؛ به بیماری های مرگبار ناشی از مصرف زیاد نمک اشاره و عنوان کرد:  اثر اولیه سلامتی مرتبط با رژیم های غذایی سرشار از سدیم (نمک)، افزایش فشار خون، افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی، سرطان معده، چاقی، پوکی استخوان، بیماری منیر و بیماری کلیوی است.


وی افزود: تخمین زده می شود که 1.89 میلیون مرگ در سال با مصرف بیش از حد سدیم مرتبط است.


پورآدینه با بیان اینکه بیماری های قلبی عروقی علت اصلی یک سوم موارد مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن و علت اصلی مرگ در افراد بالای 30 سال است، خاطرنشان کرد: بیماریهای قلبی عروقی شایع ترین علت مرگ و میر در جهان است، از طرفی حدود 80 درصد مرگ و میرها در بیماری های قلبی-عروقی ناشی از پرفشاری خون، مصرف سیگار و کلسترول بالا است.


وی ادامه داد: از میان این سه علت پرفشاری خون مهم ترین علت مستقیم در مرگ و میر در کل دنیاست و نمك (سدیم) علت اصلي پرفشاري خون است،  فشار خون به تنهایی باعث حدود 50 درصد از بیماری های CV در سراسر جهان می شود.


این مسئول، بیان کرد: در مجموع، 10 تا 30 درصد از بزرگسالان تقریباً در همه کشورها از فشار خون بالا رنج می برند. 


دکتر پورآدینه با بیان اینکه براساس برآوردهاي موجود میزان دریافت روزانه نمک در کشور 10-15 گرم (2 برابر مقادير توصيه شده سازمان جهانی بهداشت،5 گرم در روز) است، یادآوری کرد: کاهش مصرف سدیم یکی از مقرون ‌به‌ صرفه‌ترین اقدامات برای بهبود سلامت و کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر است.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.