پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۱۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۸۷ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۰۷۹۶ مورد

فوق تخصص آنکولوژی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی مطرح کرد:

نکاتی درباره سرطان
دوشنبه ١٦ بهمن ١٤٠٢ ساعت ١٣:٧ ب.ظ   ( بازدید : 69 نفر )

در هفته ملی مبارزه با سرطان دکتر سعید دولتشاهی، فوق تخصص آنکولوژی و عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به چند سوال درباره سرطان پاسخ داد.


آیا سرطان درمان دارد؟ 
بله به مدد، پیشرفت های هر روزه در حوزه علم، پیشگیری و درمان این بیماری، سرطان‌های رایج در کشور قابل درمان است و اگر به موقع تشخیص داده شوند، هیچ نگرانی برای مبتلایان ایجاد نخواهند کرد. امروزه هیچ بیمار سرطانی نباید ناامید باشد زیرا بیشتر سرطان ها با جراحی ها، شیمی درمانی، پرتو درمانی و هورمون تراپی، قابل درمان هستند.


آیا زمان مراجعه بیماران سرطانی به مراکز درمانی، در بهبود و درمان آن ها تاثیر دارد؟ 
صد در صد تاثیر دارد، اینکه بیمار در چه مقطعی مراجعه کند و بیماری او تشخیص داده شود در درمان تاثیرگذار است، بسته به اینکه بیمار در کدام مرحله از سرطان است، شکل و فرم درمان متفاوت است و طول عمر بیمار نیز به زمان مراجعه وی بستگی دارد.


بیماران سرطانی چطور می توانند بدانند در کدام مرحله از سرطان هستند و چگونه ابتلا به سرطان را تشخیص دهند؟ 
امروزه برای بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان، غربالگری در مراکز بهداشتی و درمانی انجام می شود، بنابراین افراد می توانند برای انجام بررسی های اولیه به این مراکز مراجعه کنند، برای تشخیص سرطان روده بزرگ تمام افراد بالای 50 سال، چه سابقه ارثی داشته باشند و یا نداشته باشند باید با انجام کولونسکوپی غربالگری شوند. زیرا این سرطان امروزه بسیار شایع است و زمان درست مراجعه برای درمان به درمان قطعی بیماری می انجامد. دومین سرطان، سرطان پستان است که نیاز است تمام زنان بالای 40 سال ماموگرافی و سونوگرافی را با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی انجام دهند. در حال حاضر تمام راه های تشخیص و درمان بیماری سرطان فراهم است و باید فرد نسبت به تشخیص زودهنگام این بیماری اقدام کند.


شایع ترین سرطان ها کدام هستند؟ 
شایع ترین سرطان ها در دنیا، سرطان پوستی است، در مردان شایع ترین سرطان، پروستات و در زنان سرطان پستان است. اما کشنده ترین سرطان، سرطان ریه است که به دلیل تشخیص دیر هنگام آمار مرگ و میر بالاتری نسبت به دیگر سرطان ها دارد.


دلایل شیوع بالای سرطان پستان در زنان چیست؟ 
سرطان دارای چند وجه است، که یک وجه آن دلایل ارثی است، یکی جنبه وراثتی و سومین مسئله شرایط هورمونی بدن است که این وجه تحت تاثیر مصرف داروهای هورمونی مانند قرص های ضدبارداری است. وضعیت تغذیه ای، قرارگیری در معرض تشعشعات رادیویی و ....همه در بروز بیماری سرطان پستان در زنان نقش دارند. از موارد پیشگیری کننده از سرطان پستان می توان به حاملگی ها و بارداری های متعدد اشاره کرد. شیردهی نیز نقش حفاظتی از بروز سرطان پستان دارد. 


برای پیشگیری از سرطان چه باید کرد؟
سبک زندگی درست و الگوی درست تغذیه، رعایت رژیم غذایی، اقدام غربالگری های به موقع برای موارد وراثتی، کاهش مصرف دخانیات، انجام ورزش، مصرف میوه و سبزیجات و ویتامین ها، عدم مصرف غذای چرب، عدم مصرف دخانیات، درمان چاقی زیاد از راه های پیشگیری از سرطان است.


توصیه شما به مردم برای مواجه با این بیماری چیست؟
در وحله اول، افراد باید به علائم و بیماری های خود توجه کنند و نشانه و بروز علائم را نادیده نگیرند، به ویژه در مورد سرطان پستان، پروستات و روده بزرگ، هر گونه تغییر در بدن مانند لمس توده، تغییر رنگ پوست، را مورد توجه قرار دهند و معاینات فردی در خانه را انجام دهند، هر گونه سوء هاضمه، دفع خون، استفراق خون، اسهال و یا یبوست های طولانی مدت و گیر کردن غذا در هنگام بلع نیز برای تشخیص سرطان روده بزرگ و سرطان مری (شایع در خراسان شمالی) را جدی بگیرند و با مشاهده یکی از علائم به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنند.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.