پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
یكشنبه ٩ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۸۷ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۶۲۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۱۲۱۳۰ مورد

سه شنبه ٢٤ بهمن ١٤٠٢ ساعت ١١:٤٤ ق.ظ   ( بازدید : 66 نفر )

کارشناس سلامت سالمندان در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تغییرات سالمندی و تاثیر آن بر نیازهای تغذیه ای را مطرح و بیان کرد: انتخاب رژیم غذایی مناسب می تواند به بهبود سلامت در دوره سالمندی کمک کند.


محدثه معصومی روز سه‌شنبه 24 بهمن ماه 1402 در گفت و گو با وبدا با اشاره به اینکه برخی عوامل می‌تواند بر روی نیازهای تغذیه ای سالمندان و انتخاب آنها تأثیرگذار باشد، افزود: مشکلات پزشکی در سالمندان ازجمله این عوامل هستند که رژیم غذایی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.


وی به برخی از این مشکلات اشاره و عنوان کرد: مشکلات دندانی می تواند باعث اختلال در جویدن و بلعیدن غذا شود و در نتیجه، حفظ رژیم غذایی سالم را با مشکل مواجه کند که راه حل آن استفاده از دندان های مصنوعی مناسب و یا تغییر قوام غذا از جمله تهیه غذاهای پوره شده برای سالمند است.


وی به کاهش احساس تشنگی در سالمندان اشاره و بیان کرد: سالمندان کمتر تشنگی را احساس می کنند و این مسئله به همراه کاهش توانایی کلیه ها در حفظ مایعات بدن، می تواند منجر به کم آبی در سالمند شود.


معصومی ادامه داد: در حدود سن 60 سالگی، اندازه و تعداد جوانه های چشایی کاهش می یابد ودر نتیجه، آستانه چشایی بالاتر می رود. به عبارت دیگر، باید طعم غذاها قوی تر باشد تا سالمند آنها را حس کند، بسیاری از سالمندان توانایی خود را در درک طعم های شور، ترش، شیرین و تلخ تا حدود زیادی از دست می دهند و ترجیح می دهند شکر و نمک بیشتری به غذای خود اضافه کنند تا طعم شیرین و شور را حس کنند.

 
وی افزود: از طرفی، در سالمندان به تدریج قدرت درک بو نیز کاهش می یابد و این مشکل می تواند بر روی علاقه آن ها به غذاخوردن اثر بگذارد. مشکلات چشایی و بویایی می تواند بر روی ترشح آنزیم های گوارشی در دهان، معده و لوزالمعده نیز تأثیر منفی بگذارد و منجر به مشکلات گوارشی در سالمند شود. 


کارشناس سلامت سالمندان در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ذکر کرد: علاوه بر روند معمول کاهش قدرت حواس چشایی و بویایی در سالمندان، ابتلا به برخی بیماری ها و مصرف داروها در این گروه سنی نیز میتوانداین مشکلات را تشدید کنند.


 وی با بیان اینکه حس گرسنگی و سیری، تحت تأثیر پیام هایی است که به مغز ارسال می شود، خاطرنشان کرد: بسیاری از این پیام ها تحت تأثیر سالمندی قرار گرفته و باعث تغییر اشتها می شوند. البته این پیام ها می توانند در شرایط بیماری و مصرف داروها که در سالمندی شایع است نیز تغییر کرده و با وجود کمبودهای غذایی و تغذیه ای مورد نیاز در سالمند، مانع از ایجاد گرسنگی و اقدام برای دریافت مواد غذایی به مقدار کافی شود.


معصومی عنوان کرد: باید توجه داشت که در بسیاری از سالمندان، (من گرسنه نیستم، پس نباید غذا بخورم)، یک باور نادرست است که می تواند کاهش دریافت مواد غذایی را به دنبال داشته باشد. تبدیل غذاخوردن به یک عادت مفید و لذت بخش، مصرف وعده غذایی یا میان وعده هر دو تا سه ساعت یکبار و مصرف مکمل های پروتئین بین وعده های غذایی، می تواند در پیشگیری از کاهش دریافت مواد غذایی در سالمندان تأثیر داشته باشد.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.