پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ١ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۴۴۹ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۲۶۸۴ مورد


علیرضا نیکزاد رئیس اداره مشاوره دانشگاه ضمن اشاره به شعار هفته مبارزه با مواد مخدر؛ با عنوان : بیایید زندگی ، اجتماع و هویتمان را بدون مواد مخدر بسازیم . با عنوان این مطلب که :مصرف مواد مخدر علاوه بر بار مالی برای فرد، خانواده و جامعه تبعات روانشناختی بسیاری نیز دارد . دوری از محیط خانواده ، تجربه زندگی جمعی ، شور و هیجانات خاص دوران دانشجویی را از جمله دلایلی دانستند که ممکن است دانشجویان را دچار مواردی از قبیل اضطراب ، افت تحصیلی ، گرایش به مصرف مواد ، رفتار های خود آسیب رسان و انصراف از ادامه تحصیل نماید .

وی مهمترین عوامل تاثیر گذار در دانشجویان در معرض خطر مصرف مواد را وجود افراد مصرف کننده در شبکه های دوستان و خویشاوندان ، ضعف عملکرد آموزشی ، ضعف مهارتهای ارتباطی اجتماعی ، جرأتمندی و فقدان حمایت های اجتماعی ، فشار اقتصادی و شکست های عاطفی عنوان نمود .

وی همچنین اظهار نمود که : بر اساس آخرین آمار شیوه مصرف مواد در بین دانشجویان 6/2 درصد می باشد که 65 درصد افراد اطلاعات کافی در مورد عوارض مصرف مواد ندارند و 39 درصد موارد شروع مصرف قبل از ورود به دانشگاه می باشد .

در ادامه مسئول اداره مشاوره دانشگاه افزود  : دانشجویانی که در خانه های مجردی و خوابگاهها زندگی می کنند بیشتر در معرض خطر جدی مصرف مواد هستند .خانه مجردی 21 درصد و خوابگاهها 9/14 درصد و منازل مسکونی با 11 درصد رتبه های بعدی زمینه ساز برای مصرف مواد مخدر را در بین دانشجویان به خود اختصاص داده است .وی همچنین به شیوع مصرف مواد صنعتی در بین دختران اشاره کرد و افزود که مصرف این محرک زاها در بین دانشجویان دختر در حال افزایش است .وی در ادامه عنوان نمود: قلیان ، قرص های کدئین و ترامادول و مشروبات الکلی پر مصرف ترین مواد دخانی در بین دانشجویان می باشد و تریاک و هروئین و کراک درصد پایین تری نسبت به سایر مواد دارد .

مصرف مواد در بین پسران سه برابر نسبت به دختران است و با این حال شیوع مصرف مواد در بین دختران رو به افزایش است . وی همچنین به مصرف برخی از داروها و مواد صنعتی مانند ریتالین ، ترامادول و شیشه در بین دانشجویان اشاره کرد و افزود الگوی مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان از مواد افیونی به مواد محرک زا تغییر کرده است که دلایل آن را میتوان چنین عنوان نمود :1- افزایش تمرکز و بهبود مطالعه 2- کاهش خواب بخصوص در شبهای امتحان می باشد .

در پایان وی از عوارض جسمی و روانی این مواد مواردی را عنوان نمودند :

عوارض جسمی:                                                                     عوارض روانی:

  1. افزایش ضربان قلب و فشار خون                          1- افسردگی شدید و خود کشی
  2. اختلال در کارکرد کلیه و کبد و ریه                          2- اختلال شخصیتی
  3. عفونت گوارش                                                     3- حمله های ناگهانی هراس و اضطراب
  4. خارش و جوشهای پوست                                      4- توهم و هذیان
  5. تب                                                                      5- سوءظن شدید
  6. لرزش دستها و انگشتان                                        6-تیک های شدید
  7. تشنج و سکته مغزی                                              7- اختلال در درک و تمرکز
  8. خشکی دهان و ایست قلبی                                    8-زود رنجی       

  


منبع : دانشکده پرستاری و مامایی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.