پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۷ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۹۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۱۸۸۲ مورد

سه شنبه ١٠ آذر ١٣٩٤ ساعت ٧:٢٩ ق.ظ   ( بازدید : 1018 نفر )

اینترنت ممکن است به زودی با سرعت نور عرضه شود. یک فناوری به نام “Li-Fi” از پرتو‌های نوری لامپ‌های معمولی LED برای ارایه اتصال به اینترنت استفاده می‌کند که ارزان‌تر، ایمن‌تر و همچنین 100 بار سریع‌تر از اینترنت پهن‌باند هستند.

Velmini یک شرکت فناوری پیشرفته در استونی برای اولین بار فناوری مخابراتی نور مرئی را با استفاده از لامپ‌های LED مجهز به Li-Fi در دنیای واقعی آزمایش کرده است. این آزمایش، نرخ انتقال داده‌ای برابر با 1 گیگا‌بیت بر ثانیه (Gbps) را گزارش کرده اما شبیه‌سازی آزمایشگاهی Li-Fi، رکورد 224 گیگا‌بیت بر ثانیه را نیز به ثبت رسانده است.

فناوری پهن‌باند سنتی مورد استفاده در Wi-Fi از امواج رادیویی بهره می‌برد که ممکن است با دیگر فرکانس‌های موجود در محیط دچار تداخل شوند. سال گذشته، آزمایشگاه‌های بل، رکورد سریع‌ترین ارتباط پهن‌باند را با نرخ 10 گیگا‌بیت بر ثانیه به ثبت رساندند (این ممکن است برای افرادی که دسترسی کندی به اینترنت در بسیاری از مناطق جهان دارند کمی دلگرم‌کننده باشد).

این فناوری توسط تیمی به رهبری یک فیزیکدان آلمانی به نام هارالد هاس توسعه داده شده است. Li-Fi با ارسال داده از طریق سو‌سو زدن ماهرانه پرتو‌های نوری یک لامپ LED به یک پنل خورشیدی نصب شده روی یک کامپیوتر (به عنوان یک دریافت‌کننده) کار می‌کند. از آنجا که Li-Fi از نور موجود در محیط استفاده می‌کند (مثل نور فلش یک آی‌فون) نیازی نیست که شما دستگاه‌های وایرلس خود را خاموش کنید (حتی هنگام پرواز).

اما دست نگه دارید، هنوز زمان دور انداختن مودم‌های Wi-Fi فرا نرسیده است. Li-Fi نمی‌تواند به طور کامل جایگزین Wi-Fi شود چرا که پرتو‌های نوری برخلاف امواج رادیویی قادر به عبور از دیوار‌ها نیستند. همچنین این فناوری در محیط خارجی در حضور نور مستقیم خورشید کار نمی‌کند. یک سناریوی ایده‌آل این است که Li-Fi در محیط‌هایی به کار گرفته شود که نیاز به ارتباط قوی و مقاوم وجود دارد، مانند محیط‌های صنعتی یا دفتری که در آنجا لامپ‌ها می‌توانند همیشه روشن بمانند.

هاس که رئیس دپارتمان ارتباطات همراه در دانشگاه ادینبورگ و موسس pureLiFi است، به طور تخمینی بیان کرد که این فناوری در دو یا سه سال آینده برای استفاده عمومی آماده می‌شود.

 


منبع : مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.