پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
چهارشنبه ٥ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۴ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۸۷۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۷۹۴۳ مورد

شنبه ١٨ اردیبهشت ١٣٩٥ ساعت ١١:٤٨ ق.ظ   ( بازدید : 1038 نفر )

خدمات تخصصی ، درمانی و دارویی بیماران تالاسمی در مراکز دولتی به صورت رایگان ارائه می شود و با آزمایشات غربالگری ،میزان تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی در استان به صفر رسیده است.

به گزارش « وب دا » مسئول بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه با اشاره به مناسبت روز جهانی تالاسمی در هجدهم اردیبهشت ماه ، گفت : تالاسمی نوعی کم خونی ارثی است که از والدین به فرزندان منتقل می شود و به علت اختلال در کارایی گلبول قرمز به وجود می آید.

« مهری فرشاد » تصریح کرد : علایم بیماری تالاسمی به طور معمول پس از شش ماهگی ظاهر می شود و شامل رنگ پریدگی ، بی حالی و اختلال خون است که با بزرگتر شدن نوزاد علائم دیگری نظیر بزرگ شدن کبد ، طحال و بزرگی سر و تغییر چهره بروز می کند.

وی با بیان اینکه با انجام آزمایش خون و الکتروفورزهموگلوبین می توان به تشخیص قطعی تالاسمی کمک کرد ، افزود : مهمترین راه درمان تالاسمی تزریق مداوم خون است و به منظور حذف بیماری تالاسمی افرادی که قصد ازدواج دارند باید آزمایشات اولیه خونی را انجام دهند.

وی گفت : مشاوره پیش از ازدواج و جلوگیری از ازدواج افرادی که هر دو مبتلا به تالاسمی هستند در پیشگیری و کاهش این بیماری موثر است .

« فرشاد » با بیان اینکه تولد کودک مبتلا به تالاسمی در استان به صفر رسیده است ،  تصریح کرد : در حال حاضر برنامه پیشگیری از تالاسمی در کشور از طریق معاونت بهداشتی با انجام آزمایشات اولیه پیش از ازدواج اجرا می شود.

وی همچنین افزود : علاوه بر انجام آزمایشات اولیه ، در صورتی که دوشخص مبتلا به تالاسمی مینور با یکدیگر ازدواج کردند قبل از حاملگی باید به مرکز بهداشتی مراجعه نمایند و درصورت بروز حاملگی نیز باید از هفته 10 تا 12 بارداری آزمایشات تخصصی جنین شناسی را انجام دهند.


منبع : معاونت درمان دانشگاه چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.