پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
چهارشنبه ٥ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۱۳۹ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۸۲۰۸ مورد

یكشنبه ٧ شهریور ١٣٩٥ ساعت ١٠:٤٤ ق.ظ   ( بازدید : 1018 نفر )

اغلب قربانیان قرص برنج افرادی هستند که از مرگ آور بودن این قرص خبری ندارند

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شیروان:

با متخلفان فروش نوع سمی قرص برنج در شیروان برخورد جدی و قانونی می شود

دکتر حسین زارع مدیر شبکه بهداشت و درمان شیروان در این باره گفت:

اغلب قربانیان قرص برنج افرادی هستند که از مرگ آور بودن این قرص خبری ندارند و تنها برای تهدید اعضای خانواده اقدام به خوردن این قرص میکنند. این افراد پس از انتقال به بیمارستان از پزشکان می خواهند که آنها را نجات دهند اما پا در مسیری گذاشته اند که هیچ راه بازگشتی در آن نیست.

زارع تصریح کرد:

مسمومیت با قرص برنج یکی از مرگ‌آورترین مسمومیت‌هایی است که مرگ حتمی را به دنبال دارد و تاکنون راهکاری برای نجات جان بیماران یافت نشده است.این ماده سمی به راحتی جذب دستگاه‌های گوارش شده و بعد از حل شدن در مایعات بدن و رطوبت معده باعث تولید گاز خطرناک فسفین می‌شود. به طوری که این ماده با ساخت پروتئین تداخل دارد و مانع سنتر پروتئین ،افزایش رادیکال‌های آزاد و سپس مرگ سلولی می‌شود و در نتیجه دستگاه‌هایی از بدن که به مقدار بیشتری اکسیژن نیاز دارند نسبت به این سم حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند.

زارع خاطرنشان ساخت: بررسی ها نشان می دهد اخیرا آمار اقدام به خودکشی با مصرف قرص برنج بخصوص در رده سنی 25 – 18 سال در کشور  افزایش یافته که در این راستا کمیته ای در شهرستان تشکیل و مقرر گردید کارشناسان نظارتی با فروشندگان و توزیع کنندگان نوع سمی این قرص برخورد جدی نمایند.

محمد علی حسن زاده کارشناس ارشد پرستاری مراقبت های ویژه و کارشناس نظارت بر درمان :

سم قرص برنج سمي است که بر روي سلولها تاثير بدي مي‌گذارد و تنفس سلولي را از بين مي‌برد و باعث آسيب جدي به اعضا و ارگانهاي ديگر بدن مثل کليه ها و قلب مي‌شود. مرگ با قرص برنج مرگ بسيار دردناکي است و فرد عطش زيادي به آب دارد. در اين مرگ فرد تا زماني که زنده است هوشيار و بيدار بوده و سوزش بدي در بدن خود احساس مي‌کند. بر اساس علامت هاي باليني فرد دچار خستگي و کمبود اکسيژن مي‌شود. بطوريکه بدنش رو به کبودي رفته و دچار خفگي سلولي خواهد شد. اين روند روندي غير قابل برگشت است و مسموميت با قرص برنج برابر با مرگ است.


منبع : شبکه بهداشت و درمان شیروان چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.