پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
چهارشنبه ٥ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۹۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۷۳۶۰ مورد

پنج شنبه ٨ مهر ١٣٩٥ ساعت ٨:٥ ق.ظ   ( بازدید : 711 نفر )

چگونه می توانیم از

پوسیدگی دندانها پیشگیری کنیم؟

اگر بتوانیم عوامل پوسیدگی دندان را بشناسیم و زمینه های مساعد پوسیدگی را از بین ببریم، گام مؤثری در جهت حفظ و سلامت دندانها و دهان برداشته ایم:

* با توجه به اینکه شایع ترین سنی که دندانها دچار پوسیدگی می شوند دوران شیرخوارگی، کودکی و نوجوانی است لذا خانواده های محترم باید نهایت دقت و همّت خود را متوجه سلامت و حفظ دندان فرزندان خود نمایند.

* تغذیه مناسب مادران در دوران بارداری در تقویت و استحکام دندانهای کودکان مؤثر است. بنابراین توصیه می شود که مادر از شیر و مواد پروتئینی و ویتامینها بخصوص ویتامینهای گروه «ث»، «د»، «آ» و املاحی مثل کلسیم و فسفر به میزان کافی استفاده نماید و در دوران کودکی نیز به مقدار لازم مصرف شوند.

* مادر باید حداکثر سعی و تلاش خود را در جهت تغذیه شیرخوار با شیر مادر مبذول نماید.

* روش صحیح مسواک زدن به کودکان را آموزش دهیم؛ به طوری که بعد از هر نوبت غذا خوردن و بخصوص شب قبل از خواب به دقت مسواک بزنیم. توصیه می شود بعد از مسواک زدن با صبر و حوصله بین دندانها «نخ دندان» بکشیم و مواد غذایی باقی مانده و جرم دندانها را از فضای بین دندانها خارج و تمیز کنیم.

* برای تقویت دندانها و افزایش مقاومت آنها در برابر محیط نامناسب و مخرب و اسیدی دهان از درمان با فلوراید به طور مستقیم استفاده شود. البته توصیه می شود که در حد استاندارد مقداری از ملح فلوراید به آب آشامیدنی اضافه شود، تا به طور وسیعی در سطح جامعه از این روش برای افزایش مقاومت دندانها استفاده نماییم. فلوراید ماده ای است که در چای، گوشت و غلات و میوه و سبزیهای خوردنی فراوان است و مصرف این گونه مواد غذایی را به عموم توصیه می کنیم. ولی توصیه می کنیم که به پاس حفظ و سلامتی دندان، این نعمت زیبا، از خوردن نامناسب و زیاد شیرینیها، شکلات و بخصوص شکستن بادام و گردو و فندق با پوسته به وسیله دندان جدا خودداری شود و قند را که مورد علاقه کودکان است و متأسفانه بدون توجه والدین مصرف می کنند، را از دسترس اطفال دور نگه داریم. تقریبا نیمی از کودکان از این طریق دچار پوسیدگی زودرس دندانها می شوند. پوسیدگی دندانها در دوران کودکی منجر به سوء تغذیه کودکان می شود.

برای پیشگیری از پیشرفت پوسیدگی و تخریب ریشه دندان توصیه می کنیم که به محض مشاهده علائمی مبنی بر پوسیدگی دندانها سریعا به دندانپزشک مراجعه شود تا ضمن معاینه، دندانهای خراب و پوسیده را ترمیم نمایند. پر کردن دندان از نفوذ پوسیدگی به عمق ریشه های دندان جلوگیری می کند و عمل جویدن و تغذیه به خوبی و آسانی انجام خواهد گرفت.

توصیه می شود در صورتی که دچار خونریزی از لثه ها هستید، یا لثه های شما متورم، قرمز و ملتهبند، اگر دندان شما لق شد، نظم و ترتیب و فاصله بین دندانهایتان به هم خورده و نامرتب شده است، اگر لثه های شما دچار خوردگی و لاغری شده است به طوری که قسمتی از ریشه دندان دیده می شود، در صورتی که دچار دندان درد شدید و ناگهانی یا درد مبهم دندان هستید و بالاخره اگر دندانهایتان را جرم گرفته و دوستان و اطرافیانتان از بوی بد دهان شما شکایت دارند، حتما به دندانپزشک مراجعه فرمایید.


منبع : واحد بهداشتی دانشکده دندانپزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.