پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
چهارشنبه ٥ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۵ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۹۱۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۷۹۸۵ مورد

چهارشنبه ١٩ آبان ١٣٩٥ ساعت ١٢:٤٤ ب.ظ   ( بازدید : 781 نفر )

مسواک زدن صحیح از ارکان اصلی مقوله بهداشت دهان و دندان است. کمتر کسی را می توان یافت که در طی شبانه روز مسواک نزند، ولی چیزی که کمتر به آن توجه میشود، نحوه صحیح مسواک زدن می باشد، طوری که در اکثر موارد مسواک زدن با مسواک نزدن زیاد تفاوتی نمی کند. یادگیری مسواک زدن صحیح، کمک شایانی در امر بهداشت دهان و دندان خواهد داشت، هر چند که آموزش صحیح مسواک زدن حضوری بهتر است. اگر هدف اصلی از مسواک زدن را بدانیم، تاثیر مهمی در عملکرد ما خواهد گذاشت. هدف اصلی از مسواک زدن، پاک کردن کلیه مواد غذایی همراه با مواد رسوبی مختلف و میکروارگانیسم هایی است که به طور طبیعی بر روی سطوح دندان جایگزین شده اند.

مسواک زدن وقتی کامل خواهد شد که سطح زبان و بین دندان و لثه را نیز تمیز کنیم. پس به طور کلی سه نوع مواد است که در شیارهای هر دندان، بین دندان ها و بین دندانها و لثه رسوب می کنند:
۱- مواد غذایی که در طی روز مصرف می شود.
۲- پروتئین های بزاق و موادی که در طی شبانه روز بر اثر تجزیه مواد غذایی توسط آنزیم ها و میکروب های موجود در دهان بوجود می آید.
۳- میکروب هایی که به طور طبیعی در محیط دهان وجود دارند.
هدف اصلی از مسواک زدن پاک کردن کلیه این مواد از سطوح مختلف دندانی است.
روش مسواک زدن
بهترین روشی است که برای مسواک زدن دندان‌ها و لثه طبیعی در اکثر افراد توصیه می‌شود که به شرح زیر است:
مسواک را در حالتی نگه می‌داریم که موهای آن زاویه‌ای ۴۵ درجه نسبت به دندان‌ها داشته باشند، تا شیار لثه‌ای به خوبی تمیز شود.
مسواک را به صورت حرکات لرزشی، به عقب و جلو حرکت دهید. توجه داشته باشید که دامنه این حرکات نباید بیشتر از عرض یک دندان باشد. در هر قسمت مسواک را ۲۰ بار حرکت دهید. با این روش شما در هر قسمت ۴-۳ دندان را به خوبی تمیز می‌کنید؛ سپس به سراغ قسمت بعدی دندان‌ها بروید و به این ترتیب سطح خارجی دندان‌های بالا و پایین را تمیز کنید.
برای سطح داخلی دندان‌های هر دو فک نیز همانند سطح خارجی عمل کنید. مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به دندان‌ها قرار دهید و هر ۴-۳ دندان کنار هم را ۲۰ بار با حرکات لرزشی عقب و جلو تمیز کنید.
سطح جونده‌ی دندان‌های بالا و پایین را نیز با حرکات لرزشی عقب و جلو تمیز کنید و پس از تمیز کردن هر ۴-۳ دندان به سراغ قسمت بعدی دندان‌ها بروید.
معمولا در سطح داخلی دندان‌های قدامی بالا و پایین نمی‌توان مسواک را به راحتی قرار داد و دندان‌ها را به خوبی تمیز نمود؛ مخصوصا در افرادی که دارای قوس‌های فکی باریک هستند. برای تمیز کردن این نواحی باید مسواک را به صورت عمودی قرار داد و با حرکات لرزشی بالا و پایین آنها را تمیز کرد.
سطح زبانتان را نیز مسواک بزنید. این کار به خصوص در از بین بردن بوی بد دهان بسیار موثر است


منبع : کلینیک ویژه دانشکده دندانپزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.