پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ١ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۷۶۷ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۲۰۰۲ مورد

شنبه ٢٢ آبان ١٣٩٥ ساعت ١٢:١٧ ب.ظ   ( بازدید : 1474 نفر )

تعریف

وقتی فک ها و دندان ها به خوبی با هم چفت نشوند، درست صحبت کردن یا جویدن کار دشواری می شود و همچنین نیاز به اصلاح طرح لبخند می باشد . بسته به این که فک بالا چقدر از فک پایین عقب تر است  یا دندان های فک بالا  تا چه اندازه روی دندان های فک پایین را می پوشانند، فک های غیرهم تراز می توانند بر زیبایی کلی صورت و طرح لبخند تاثیرگذار باشند. جراحی ترمیمی باعث بهبود ظاهر صورت  می شود، کارکرد بهینه را تضمین می کند و ناراحتی ناشی از مشکلات فک را تسکین می دهد. از دیگر کاربردهای جراحی فک می توان به اصلاح لبخند لثه نما یا لبخند لثه ای، قرار نگرفتن لب ها روی یکدیگر، قطع تنفس در خواب و لق شدن دندان اشاره کرد. عمل جراحی فک علاوه بر اینکه در بهبود ظاهر افراد مفید می باشد، به عنوان درمان نیز در بعضی مشکلات بکار می رود به عنوان مثال برای افرادی که درد فک ناشی از مشکل در غضروف هلالی فک را دارند. جراحی زیبایی فک که همچنین جراحی ارتوگناتیک تامیده می شود، آرواره و دندان را تنظیم می کند تا نحوه کار کردن آنها را بهبود ببخشد و ظاهر صورت را بهبود ببخشد.  وقتی  مشکلات مرتبط با فک شما متوسط یا شدید باشد و با ارتودنسی دندان نتوان آنها را برطرف کرد، جراحی ترمیمی فک مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی از افراد به طور طبیعی، دارای خط فک پهن می‌باشند. این وضعیت که در اثر بزرگ شدن بیش از حد عضله‌ی ماستر به وجود می‌آید، در افرادی که براکسیزم داشته (به طور ناخودآگاه دندان قروچه می‌کنند) و یا زیاد آدامس می‌جوند ایجاد می‌شود. صورت زاویه‌دار و V مانند، در همه جای دنیا به عنوان زیباترین حالت صورت پذیرفته‌شده است. زاویه‌ی ایده آل بین سطح قایم و خط فک برای زیبا به نظر رسیدن، بین ۴ تا ۹ درجه به سمت داخل می‌باشد. برخی از مشکلات مربوط به صورت که این حالت ایده‌آل را خراب می‌کنند عبارت‌اند از فک مربعی (به دلیل بزرگ شدن بیش از حد عضله‌ی ماستر)، داشتن غبغب و یا رشد نکردن چانه. امروزه زاویه دار کردن صورت یکی از عمل های زیبایی رایج می باشد .

علت ناهمخوانی فک ها

عموما ناهمخوانی فک ها  بدون دلیل مشخصی بوجود می آید، اگر جه ممکن است به پیشینه خانوادگی مرتبط باشد. گاهی اوقات ناهمخوانی فک ها در نتیجه اختلال رشد بوجود می آید. برای مثال: در پی شکستگی فک در کودکی یا ترمیم لب شکری یا کام شکافته. ناهمخوانی فک با یک سندروم از قبیل سندروم میکروزومی نیمه صورت می تواند مرتبط باشد. ناهخوانی فک در اوایل  دوران کودکی قابل تشخیص است، اما معمولا در سن بلوغ بیشتر مشخص می شود. رشد غیرمعمول فک در اواخر نوجوانی متوقف می شود و وقتی مرحله رشد به پایان رسید، بدشکلی آن درمان می شود.

12

جراحی ارتوگناتیک (زیبایی فک) ترکیبی از جراحی فک و ارتودنسی است. اصلاح فک هایی که به خوبی هم پوشانی نشده اند دلیل اصلی عمل فک است. جراحی فک با توقف رشد معمولا  در حدود 13 تا 15 سالگی در زنان و 16 تا 18 سالگی در مردان صورت می گیرد.

تاثیر جراحی فک بر صورت و بینی

جراحی فک به طور معمول به دلایل کاربردی و یا عملکردی تسط جراح دندانپزشک انجام می شود. این دلایل عبارتند از: اصلاح بایت و بهبود طریقه کار کردن فک و دندان ها با هم. بیشتر افراد جراحی فک را به این دلایل انجام می دهند ولی  به لحاظ زیبایی هم مزایایی دارد.

ویژگی های معمول نیمرخ افراد دچار این بیماری عبارتند از بینی هایی که ممکن است نسبت به صورت خیلی بزرگ به نظر برسد و یا چانه ای که عقب یا کوچک و “ضعیف” است. در این مورد، جراحی فک برای جلو بردن پایین چانه تعادل بیشتری به نیمرخ فرد بخشیده و باعث می شود بینی کمی کوچک تر و چانه برجسته تر به نظر برسد.

در افرادی که آرواره بالا به اندازه کافی رشد نکرده ممکن است بینی نسبت به صورت خیلی بزرگ باشد و یا فک پایین جلو باشد. حرکت دادن فک بالا به جلو مشکل بایت را اصلاح می کند و صورت را هم به جلو حرکت داده باعث می شود ویژگی های چهره آشکار تر و قابل توجه تر باشد.

در برخی موارد، حرکت دادن فک بالا به جلو می تواند باعث بالا رفتن اندکی نوک بینی شود که برای برخی بیماران خوشایند نیست. در ضمن در طول جراحی فک بالا به صورت برخی افراد ایمپلنت های گونه اضافه می کنند(کاشت دندان) تا چهره مشخص تر شود. با گذاشتن ایمپلنت دندان میتوانید زیبایی خود را دو چندان کنید.

نگاه کردن به آینه و نشناختن فردی که در آینه به شما خیره شده است می تواند بسیار استرس زا باشد. با انجام عمل جراحی فک بلافاصله شاهد نتایج عمل نخواهیم بود زیرا بعد از عمل صورت بسیار متورم است. با خوابیدن ورم، چهره جدید با تغییراتی ظریف یا عمده رو به ظاهر شدن می گذارد. اغلب اوقات افراد از جنبه زیبایی نتایج جراحی ،راضی هستند ولی در برخی موارد از تغییر ظاهر خود خشنود نیستند.

در هر صورت نتایج عمل در ابتدا فرد را شوکه می کنند ولی به خاطر داشته باشید که اگر فک شما به اندازه ای که قرار بوده رشد کند رشد می کرد همانگونه به نظر می رسیدید که اکنون به نظر می رسید. توجه خود را به جنبه هایی از چهره جدید خود معطوف کنید که دوست دارید به عنوان مثال چانه بزرگ تر یا کوچک تر یا بینی که کم تر برجسته است.


منبع : واحد بهداشتی دانشکده دندانپزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 1 نظر

دکتر سوشاسه شنبه ٢٨ آذر ١٣٩٦ ساعت ١٤:٤٢ ب.ظ

مرسی بابت این محتوای خوبی که قرار دادید