پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
چهارشنبه ٥ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۴۶۰ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۸۵۲۹ مورد

سه شنبه ٢٦ اسفند ١٣٩٩ ساعت ١٤:٧ ب.ظ   ( بازدید : 535 نفر )

مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: آرتروز باعث از بین رفتن غضروف مفصلی و در نتیجه راه رفتن بیمار مشکل می شود که سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، ایرج بیگلری اظهار کرد: علائم این بیماری بسیار متفاوت است و گاهی اوقات هیچ علائمی ندارد و فقط با عکسبرداری از مفاصل مشخص می شود، در شرایطی هم خود را با علائمی مانند ورم، درد، سفتی و کاهش دامنه حرکات نشان می دهد و سپس محو می شود.
وی عنوان کرد: برخی از انواع آرتروز علاوه بر مفاصل، قلب، چشم ها، ریه ها، کلیه ها و پوست را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.
بیگلری مهمترین علامت آرتروز را در زانو خواند و گفت: آرتروز هنگام دو زانو یا چهار زانو نشستن، بلند شدن و یا از پله بالا رفتن خود را نشان می دهد و در موارد پیشرفته هم به طور دائم درد زانو وجود دارد.
وی سپس به پیشگیری از آرتروز اشاره کرد و گفت: همیشه نمی توان از ابتلا به بیماری آرتروز پیشگیری کرد؛ برخی دلایل مانند بالا رفتن سن، سابقه خانوادگی و جنسیت خارج از کنترل ما هستند اما با رعایت مواردی می توان خطر درد مفاصل را با بالا رفتن سن کاهش داد.
بیگلری عنوان کرد: زانوها وظیفه تحمل وزن بدن را دارند و داشتن اضافه وزن یا چاقی فشار بسیاری روی زانوها وارد می کند و خانم های مبتلا به اضافه وزن نسبت به خانم هایی که وزن طبیعی دارند حدودا چهار برابر بیشتر در خطر آرتروز هستند.
وی درخصوص تاثیر ورزش در پیشگیری از آرتروز گفت: ورزش نه تنها وزن اضافی که روی مفاصل وارد می شود را از بین می برد بلکه عضلات اطراف مفصل را نیز قوی می کند؛ افزایش قدرت عضلانی اطراف مفصل موجب ثبات و محافظت آنها در برابر آسیب ها می شود.
بیگلری ادامه داد: برای به حداکثر رساندن مزایای برنامه ورزشی خود، فعالیت های هوازی متناوب مانند پیاده روی یا شنا به همراه ورزش های قدرتی تاثیر بسیار خوبی دارند همچنین به تمرین های خود حرکات کششی اضافه کنید تا علاوه بر افزایش انعطاف دامنه حرکات خود را نیز افزایش دهید.


منبع : ت1-2355م چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.