پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ١٦ اردیبهشت ١٤٠٠ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۰۸ مورد

تعداد بازدید های کل : ۱۹۹۷۷۵۴ مورد

سه شنبه ٧ اردیبهشت ١٤٠٠ ساعت ١٤:٦ ب.ظ   ( بازدید : 29 نفر )

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ماردان باردار و شیرده در ماه رمضان به توصیه های تغذیه ای توجه کنند.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، نسرین علیزاده در خصوص روه داری در مادران باردار اظهار کرد: در سه ماهه اول بارداری به ویژه 8 هفته نخست بارداری که سلول های مغزی جنین در حال شکل گیری بوده، روزه داری به خصوص در امسال که ساعات آن طولانی و به حدود 16 ساعت می رسد، ممکن است صدمات جبران ناپذیری به رشد جنین بزند.
وی بیان کرد: در سه ماه سوم بارداری نیز بخش عمده انرژی جنین از قند خون (گلوکز خون مادر) تامین می شود و روزه داری با ایجاد ترکیبات کتونی حاصل از سوخت چربی های بدن برای تامین انرژی می تواند به سیستم عصبی جنین لطمه بزند.
علیزاده با بیان این که رزوه گرفتن در سه ماه اول و سوم بارداری توصیه نمی شود، گفت: در سه ماه دوم بارداری با نظر پزشک و متخصص تغذیه اگر مادر كم وزن نباشد، جنين او با توجه به سن جنيني رشد خوبي داشته باشد، فشار خون طبيعي داشته باشد، كالري و مواد غذايي كافي دريافت کند و بيماري خاصي نداشته باشد قادر به روزه گرفتن است.
وی درخصوص روزه داری مادران شيرده گفت: از آنجا كه در 6 ماهه اول شيردهي تنها منبع غذايي نوزاد، شير مادر است و ديده شده كه روزه داري سبب اختلال در شيردهي و به دنبال آن اختلال در وزن گيري كودك مي گردد، بهتر است در اين ايام از روزه داري خودداري شود.
علیزاده بیان داشت: در 6 ماهه دوم شیردهی و با شروع تغذيه كمكي و به شرط اينكه مادر شيرده از برنامه غذايي صحيح پيروي کند و منحنی رشد کودک طبیعی باشد، گرفتن روزه منعي ندارد.
وی تاکید کرد: در این دوره رژیم غذایی مادر باید غنی از پروتئین و ریزمغذی ها از جمله آهن، کلسیم و انواع ویتامین ها باشد.
علیزاده بیان داشت: در شرایطی که مادر شیرده مایل به گرفتن روزه در ماه رمضان است باید در وعده سحر و افطار و شام منابع پروتئین مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و یا حبوبات و هم چنین انواع سبزی و سالاد و میوه را در رژیم غذایی خود بگنجاند و برای تامین کلسیم و بخشی از پروتئین و ویتامین های گروه B به میزان 2 تا 3 لیوان شیر و یا معادل آن از ماست و پنیر روزانه استفاده کند.
وی خاطرنشان کرد: مادران شیرده پس از افطار و تا قبل از خواب و تا سحر حداقل 8 لیوان آب و مایعات مصرف کند که به دلیل کم آبی بدن حجم شیر مادر کم نشود و از انجام کارهای سنگین و خسته کننده در طول روز خودداری کرده تا استراحت کافی برای حفظ انرژی داشته باشد.


منبع : ت1-2355م چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.