پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
سه شنبه ٤ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۳۶۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۷۰۲۰ مورد

دوشنبه ١٣ اردیبهشت ١٤٠٠ ساعت ١٢:٤٠ ب.ظ   ( بازدید : 133 نفر )

دبیر کمیته صیانت از جمعیت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بر اساس آمارهای موجود نرخ باروری در این استان ۲.۴ است که این میزان از میانگین کشوری بیشتر است.

شاخص جمعیتی نرخ باروری کل عبارت است از میانگین تعداد فرزندانی که یک زن در طول دوران بارداری خود معمولا از ۱۵ تا ۴۹ سال به دنیا می‌آورد.
مریم پورآدینه روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا میانگین نرخ باروری در کشور را ۱.۷ عنوان کرد و اظهار داشت: شهرستان راز و جرگلان با ۲.۵ بیشترین نرخ باروری در استان را دارد و مانه و سملقان با ۲.۴، بجنورد ۲.۴، شیروان ۲.۱، فاروج ۲.۱ و جاجرم ۱.۸ در رده های بعدی قرار دارند.
وی تصریح کرد: آداب و رسوم قومی در فرزندآوری و مهاجرت از عوامل باروری زیاد در شهرستان‌های راز و جرگلان و مانه و سملقان است.
دبیر کمیته صیانت از جمعیت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه کشور ما از نظر سن جمعیت جزو کشورهای جوان است، تاکید کرد: جمعیت پایه تا ۱۵ سالگی، سن مولد یا کار ۱۵ تا ۶۵ سالگی و دوره سالمندی ۶۵ سالگی به بالا است و اکنون در وضعیت جمعیت جوان هستیم اما در آینده نزدیک نیروی مولد کاهش یافته و جمعیت به سمت پیری می رود.
وی با بیان اینکه کشورهای مختلف دنیا، به موضوع فرزندآوری بیشتر تاکید دارند، ادامه داد: این کشورها بسته های تشویقی و حمایتی متعددی را در زمینه های کار، رفاه اجتماعی، بیمه، درآمد و غیره برای خانواده هایی که فرزند بیشتری بیاورند، در نظر گرفته اند و ما نیز نباید از این غافله عقب بمانیم که در غیر این صورت با بمب سالمندی مواجه خواهیم شد و نیروی مولد کمتری خواهیم داشت.
نرخ امید به زندگی پایین تر از میانگین کشوری
دبیر کمیته صیانت از جمعیت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه شاخص امید به زندگی در این استان پایین تر از میانگین کشوری است، افزود: میانگین امید به زندگی در زنان استان ۷۴ و مردان ۷۲ سال است درحالی که متوسط این شاخص در کشور حدود ۷۶.۴۸ سال است.
وی روند رو به رشد مهاجرت جمعیت جوان از استان با انگیزه کاریابی و سکون جمعیت پیر را از عامل های مهم در رشد امید به زندگی در استان دانست.
پورآدینه ادامه داد: شیوه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، سطح آموزش سلامت در رسانه‌¬های فراگیر، سبک زندگی رایج، کمیت و کیفیت استرس¬‌های فردی و اجتماعی، میزان شادی، سلامت محیط زیست، شرایط اقتصادی و عوامل دیگری مانند نمونه ژنتیک، نژاد و حتی جنسیت از عوامل موثر بر شاخص امید به زندگی در کشورهاست.
وی اظهار داشت: امید به زندگی در بدو تولد، متوسط تعداد سال‌هایی است که انتظار می‌رود شخص از هنگام تولد زندگی کند که به‌طورعمده از شرایط اجتماعی و ویژگی‌های ژنتیکی فرد تأثیر می‌پذیرد.
براساس آمار سرشماری سال ۹۵ جمعیت خراسان شمالی بیش از ۸۶۳ هزار نفر است اما، براساس داده های پایگاه جمعیتی خراسان شمالی، هم اکنون این استان ۹۸۴ هزار و ۹۹۲ نفر جمعیت دارد.
استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است که دارای قومیت های ترکمن، ترک، کرمانج، تات و بلوچ است.


منبع : پ2-2355م چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.