پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
سه شنبه ٢٨ فروردین ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۷۶۶ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۸۷۱۵۳ مورد

چهارشنبه ٧ مهر ١٤٠٠ ساعت ١٤:٢٨ ب.ظ   ( بازدید : 582 نفر )

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: در دوره نقاهت بیماری کووید 19 سالمندان بیش از سایر سنین مستعد سوء تغذیه هستند که باید از نظر تامین کالری، پروتئین و ریز مغذی های لازم چه در منزل و چه در نقاهتگاه ها، تحت مراقبت جدی قرار گیرند.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، نسرین علیزاده گفت: در صورت امکان غذاها را از نظر پروتئین با اضافه کردن و مصرف گوشت چرخ کرده، پودر شیرخشک، پنیر، ماست چکیده، مغزها، تخم مرغ و ژلاتین غنی کنید مثلا می توانید پودر شیرخشک یا پودر انشور-1 را به شیر معمولی اضافه کنید.
وی با اشاره به مصرف میان وعده های مقوی برای سالمندان گفت: غذاهایی مانند سوپ غلیظ، پوره سیب زمینی با پنیر و یا گوشت مرغ، ساندویج تخم مرغ، پودر مخلوط مغزها و فالوده انواع میوه بسیار مقوی است همچنین می توان از سمنو در میان وعده ها نیز استفاده کرد.
علیزاده ادامه داد: استفاده از مخلوط حبوبات و غلات در غذاها، مانند عدس پلو، لوبیا پلو و باقلا پلو و یا تهیه انواع کیک های کم شیرین خانگی با اضافه کردن مغز گردو و مغز بادام، میان وعده مناسبی برای این دوران هستند.
وی درخصوص غنی کردن وعده های غذایی از کربوهیدرات و کالری گفت: غذاها را از نظر کربوهیدرات با استفاده از پوره سیب زمینی و جوانه گندم، ماش یا جو و  از نظر کالری نیز با اضافه کردن خامه، روغن زیتون و روغن بذر کتان غنی کنید.
علیزاده خاطرنشان کرد: از مواد غذایی تازه و سالم استفاده کرده و از غذاهای مانده و یا فریز شده و مصرف شیر و لبنیات غیر پاستوریزه اجتناب کنید.
وی افزود: استفاده از انواع سبزی ها مانند هویج، سبزی های برگ سبز، کدو، کرفس، شلغم و .. در مصرف روزانه بسیار مفید است و می توان پوره آن ها را به غذا اضافه کرد.
علیزاده یکی از علل کم اشتهایی در این گروه سنی را کم آبی خواند و توصیه کرد: استفاده از مایعات مختلف در بین وعده های غذایی، به بدن آب کافی برسانید همچنین روزانه حداقل 8 لیوان، آب آشامیدنی، چای کم رنگ، شیر یا آب میوه های طبیعی در فاصله وعده های غذایی استفاده کنید.
وی یادآور شد: در صورتی که سالمند مبتلا به دیابت نباشد می توان از شیره انگور و یا انواع شربت های تهیه شده با عرقیات و نبات بصورت کم شیرین استفاده کرد.


منبع : ت1-2355م چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.