پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
سه شنبه ٢٨ فروردین ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۶۸ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۸۶۸۵۵ مورد

دوشنبه ١٩ مهر ١٤٠٠ ساعت ١٢:١ ب.ظ   ( بازدید : 137 نفر )

کارشناس ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: متاسفانه سرطان پستان، محدودیت سنی ندارد و متاسفانه  این بیماری در زنان جوان نیز مشاهده شده است که به مراتب خطرناک تر از ابتلا به این بیماری در سنین بالاتر است.

به گزارش پایگاه خبری وبدا؛ دکتر «فلوریا انفرادی» درخصوص سرطان پستان اعلام کرد: طبق آمار اداره سرطان وزارت بهداشت، سرطان پستان شایعترین سرطان در کل جمعیت کشور بوده و در استان خراسان شمالی هم وضع به همین منوال است.
وی با بیان این که در سال بیش از 11هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا می شوند افزود: این بیماری اگر در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود میزان بهبودی و بقا فرد  بیشتر و هزینه های درمان به مراتب کمتر خواهد بود.
وی اضافه کرد: سرطان پستان یکی از بیماری ‌هایی است که متاسفانه زنان زیادی در سراسر دنیا و ایران با آن دست‌ و‌ پنجه نرم می‌کنند و هنگامی رخ می‌دهد که برخی از سلول‌ های پستان شروع به رشد غیر طبیعی می‌کنند.
وی ادامه داد: این سلول‌ ها با سرعت بیشتری نسبت به سلول‌های سالم تقسیم و انباشت می‌شوند و یک توده را تشکیل می‌دهند و این سلول‌ها ممکن است از طریق جریان خون به گره‌های لنفاوی زیر بغل یا سایر قسمت‌های بدن گسترش پیدا کند.
دکتر انفرادی با اشاره به علائم این سرطان گفت: مشاهده هر گونه توده، زخم و ضایعات خال مانند، ترشحات غیر طبیعی، عدم قرینه گی در دو طرف می تواند نگران کننده بوده و نباید به حال خود رها شود.
وی ادامه داد: همچنین بانوان با استفاده از سطح داخلی انگشتان دست خود معاینه ماهیانه را انجام داده و در صورت احساس وجود توده های جدید و یا تغییر رنگ غیرطبیعی پوست و یا ترشح غیرمعمول، سریعاً به پزشک یا ماما مراجعه کنند تا قبل از پیشرفت بیماری، درمان مناسب انجام شود، چرا که نتیجه درمان وعمر بیمار به مرحله تشخیص بیماری ارتباط دارد.
دکتر انفرادی تاکید کرد: به زنان بالای ۴۰ سال که سابقه سرطان پستان و تخمدان در اقوام خود ندارند توصیه می شود تا به صورت دوره ای و سالانه  اقدام به انجام ماموگرافی و سونوگرافی کنند ولی افرادی که سابقه بیماری در خانواده دارند باید در سنین پایین به پزشک مراجعه کرده و به صورت منظم معاینه شوند.


منبع : ت1- 3717ز چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.