پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
سه شنبه ١١ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۸۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۳۴۲ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۳۳۶۵۷ مورد

دوشنبه ٣ آبان ١٤٠٠ ساعت ١١:٤٩ ق.ظ   ( بازدید : 105 نفر )

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت، اعلام کرد: افزایش اطلاع و آگاهی افراد می تواند در کاهش آمار ابتلا به بیماری هپاتیت کمک کننده باشد.

به گزارش پایگاه خبری وبدا؛ دکتر «مریم پورآدینه» گفت: یکی از بیماری های قابل انتقال در بیماری های واگیردار، هپاتیت است، این بیماری ویروسی و دارای انواع مختلفی مانند هپاتیت A و B و C است.
وی با بیان این که  هپاتیت روش های انتقال متفاوتی دارد، افزود: علائم بالینی مشترک در بین همه انواع بیماری هپاتیت وجود دارد، علائمی مانند شروع ناگهانی تب، تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، درد و التهاب مفاصل، بسورات جلدی و بی اشتهایی.
دکتر«پورآدینه» ادامه داد: در مدت زمانی طولانی در شرایط شدید بیماری  به دلیل اختلال در آنزیم های کبدی، زردی بروز می کند و پوست و سفیدی چشم فرد دچار تغییر رنگ می شود 
وی افزود: تیرده شده ادرار و سفید رنگ شدن  مدفوع، ضعف و بی حالی ممتد و شدید از علائم دیگر این بیماری است.
وی اعلام کرد: حساسیت و درد در قسمت بالایی و سمت راست شکم از شایع ترین علائم در حالت شدید بیماری است که به دلیل افزایش حجم کبد در این بیماران رخ می دهد.
وی با اشاره به روش های تشخیص این بیماری؛ اضافه کرد: روش های آزمایشگاهی با تشخیص میزان آنزیم های کبدی و میزان بیلی روبین در خون جهت تشخیص بیماری است و سویی تاریخچه زندگی فرد نیز می تواند در تشخیص نوع بیماری مفید باشد.
وی ابراز کرد: هپاتیت A از شایع ترین هپاتیت هاست که بیشتر از طریق آب و غذا انتقال پیدا می کند یعنی اگر در مکانی فرد آلوده ای باشد که بهداشت فردی را رعایت نکند و دست ها را شستشو ندهد و یا در سرو غذا مشارکت داشته باشد به راحتی می تواند بیماری را منتقل کند.
وی با بیان این که این نوع هپاتیت می تواند خفیف یا شدید باشد و حتی منجر به نارسایی کبد شود، خاطرنشان کرد: در فصول گرم سال آمار مبتلایان به بیماران هپاتیت A افزایش پیدا می کند که این امر ناشی از آلودگی آب و غذاست.
وی یادآوری کرد: نوع خفیف تر آن معمولا در اطفال دیده می شود و آن ها به راحتی این بیماری را در یک هفته تا 10 روز می گذرانند، اما اگر بیماری شدیدتر باشد نیاز به درمان دارند.
«پورآدینه» گفت: اگر در منطقه ای افزایش آمار مبتلایان مشاهده شود نیاز است که تمام منطقه واکسیناسیون هپاتیت انجام شود تا از پیشگیری بیشتر بیماری جلوگیری شود.
وی در بخش دیگری از توضیحات خود، اضافه کرد: هپاتیت B و C  از انواع دیگر بیماری هپاتیت و مهم است که از طریق خون (انتقال مادر به جنین، انتقال خون، سرنگ های آلوده، خراش پوستی، خالکوبی و روابط جنسی)  منتقل می شوند و استفاده از وسایل فردی که ناقل این بیماری است نیز منجر به انتقال ویروس می شود.
وی ادامه داد: این نوع بیماری از نوع A  شدید تر است و ریسک مزمن شدن وجود دارد و ممکن است منجر به نارسایی کبدی شود.
وی افزود: ویروس در این بیماری ممکن است از بدن دفع شود و اگر در بدن بماند آن فرد بدون علامت ناقل بیماری می شود و در سال های دورتر ممکن است منجر به نارسایی کبدی در این افراد شود.
وی توصیه کرد برای ابتلای کمتر به این بیماری و تامین سلامت فرد و جامعه نکات ایمنی در خصوص پیشگیری از انتقال رعایت شود.
وی افزود: نکات ایمنی شامل استفاده از مواد غذایی سالم و ضدعفونی شده، رعایت نکات بهداشت فردی، واکسیناسیون خانواده فرد با علائم بیماری مزمن، افزایش آگاهی و دانش فرد و خانواده مبتلایان است.


منبع : ت1- 3717ز چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.