پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
پنج شنبه ٦ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۵ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۱۹ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۹۰۶۸ مورد

یكشنبه ١٦ آبان ١٤٠٠ ساعت ١١:١٠ ق.ظ   ( بازدید : 262 نفر )

مسئول واحد نظارت و پایش فرآورده های سلامت محور دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: مسموميت با گياهان سمی يكي از شایع‌ترین علل بروز مسمومیت‌ های اتفاقي در كودكان در جهان به شمار می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری وبدا؛ دکتر «فخر زارعی» افزود: مصرف يك گياه توسط حيوانات اهلی و وحشی، دليلی بر غيرسمی بودن آن برای انسان نيست.
وی تصریح کرد:برخی از گياهان تزئينی موجود در آپارتمان ها و باغچه‌ها می‌توانند سبب بروز مسموميت در انسان شوند. وی ادامه داد: در صورت بلعيدن قسمت‌های مختلف يك گياه مانند ميوه، دانه و برگ آن توسط كودكان حتماً با مركز اطلاع‌رسانی داروها و سموم با شماره 190 داخلی داخلی3 -کد2  تماس بگیرید.
وی خاطر نشان کرد:سعی كنيد نام گياهان موجود در محيط كار وزندگی خود را بدانيد تا در موارد بروز مسموميت به گروه پزشكی اطلاع دهيد.
وی گفت: مسموميت با گياهانی مانند خرزهره، ديفن باخیا، گل انگشتانه، آزالیا، شوکران و كرچك می‌تواند كشنده باشد و در صورت وقوع  مسموميت با اين گياهان  بيمار را در اسرع وقت به نزدیک‌ترین مركز درماني منتقل كنيد. 
وی تاکید کرد:در منزل خود از نگهداری گیاهان تزئینی که دارای میوه‌ها و ظاهر جذاب برای کودکان است خودداری کنید.
وی تصریح کرد: کنجکاوی ذاتی کودکان زیر 5 سال و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخش های مختلف یک گیاه سمی منجر به بلعیده شدن آن توسط کودک می‌شود.
وی اضافه کرد:شیره سمی برخی از گیاهان سمی آپارتمانی مانند دین باخیا و کالادیوم در صورت خورده شدن می‌تواند سبب تورم، خارش و سوزش مخاط دهان و خفگی و یا آسیب گوارشی فرد مسموم شود.
وی ادامه داد: بخور اکالیپتوس درصورتی‌که به ‌اشتباه خورده شود، حتی در مقادیر کم (یک قاشق) می‌تواند کشنده باشد .
وی تاکید کرد: از القای استفراغ در مسمومیت با این فرآورده خودداری  و مصدوم را سریع  به بیمارستان منتقل کنید.


منبع : 0094 ع چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.