پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ١ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۳۱۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۲۵۴۶ مورد

شنبه ١٣ آذر ١٤٠٠ ساعت ١١:٥٢ ق.ظ   ( بازدید : 101 نفر )

این روزها احتمالاً درباره سویه جدید کرونا به نام «اُمیکرون» صحبت هایی شنیده اید. نگرانی هایی از ناشناخته بودن این ویروس جهش یافته به گوش می رسد و باعث تشدید دغدغه های مسئولان بهداشتی و مردم شده است. طبق گفته کارشناسان، سویه جدید ویروس کرونا (اُمیکرون) دارای جهش زیادی است که برخی از آن‌ها بسیار نگران‌کننده است و این گونه به نظر می‌رسد که با توجه به چرخش سریع این واریانت، از قدرت سرایت پذیری بالایی نیز برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری وبدا، در همین راستا رئیس گروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نکاتی را درباره این سویه جدید مطرح کرد. «فیض ا... برزگر» با اشاره به این که «اُمیکرون» نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، می گوید: اُمیکرون مسری‌تر از سویه‌های قبلی است و مواردی از ابتلا به آن در استرالیا، بلژیک، بوتسوانا، بریتانیا، کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، هنگ‌کنگ، اسرائیل، ایتالیا و هلند گزارش شده است.
وی می افزاید: طبق گفته دانشمندان، سویه آفریقای جنوبی شامل تعداد زیادی جهش در پروتئین اسپایک است؛ پروتئینی که نقش کلیدی در ورود ویروس کرونا به سلول‌های بدن دارد.
وی تصریح می کند: این سویه دارای 50 جهش است که بیش از 30 جهش روی پروتئین اسپایک رخ داده است، یعنی 2 برابر بیش از سویه دلتا که در هند شناسایی شد.
«برزگر» ادامه می دهد: بروز جهش‌های ژنتیکی در ویروس کرونا بسته به این که در کدام بخش از ویروس رخ داده باشد می‌تواند بر میزان سرایت‌پذیری، عفونت‌زایی، شدت بیماری‌زایی و اثربخشی واکسن‌ها اثرگذار باشد.
این مسئول تصریح می کند: هنوز مشخص نیست که این سویه از ویروس کرونا تا چه حد اثربخشی واکسن‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد و در این زمینه به اطلاعات و مطالعات بیشتری نیاز است.
وی با اشاره به این که سازمان جهانی بهداشت، این سویه را «نگران‌کننده» می‌خواند، می گوید: چند روز تا چند هفته طول خواهد کشید تا  این سازمان میزان شدت این سویه را بررسی کند.
«برزگر» با تاکید بر این که واکسن نزده‌ها، بیشترین قربانیان  ویروس کرونا هستند، اضافه می کند: بیشترین آمار مرگ و میر، ابتلا و وخامت حال عمومی بیماران مبتلا به سویه اُمیکرون در آفریقای جنوبی به عنوان کانون اصلی شیوع این سویه جدید کووید ۱۹ متعلق به واکسن نزده‌هاست.
وی بیان می کند: سویه جدید کرونا به نام «اُمیکرون» نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است و سرایت‌پذیری آن 4 تا 5 برابر بیشتر از سویه دلتاست.
رئیس گروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: جهش صورت گرفته در سویه جدید روی پروتئین اسپایک اتفاق افتاده است که احتمال کاهش اثربخشی داروهای ضدویروسی و واکسن‌ها در پیشگیری از کرونا را در پی دارد.
«برزگر» با اشاره به این که تنها راه مقابله با سویه جدید، همچنان واکسیناسیون، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است، می افزاید: روش‌های پیشگیری از ابتلا به کرونای جدید با وجود جهش‌های مکرر ویروس اُمیکرون،  همانند قبل، شامل شست‌وشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و واکسیناسیون است.
وی در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی در علایم بالینی کرونای اُمیکرون با سویه های دیگر کرونا وجود دارد؟ اظهار می کند: طبق گفته عضو کمیته علمی کشوری کرونا، هم اکنون مطالعات کافی برای اثبات علایم بالینی جدید انجام نشده است و از آن جایی که سازمان جهانی بهداشت محتاط عمل می‌کند، در واقع این واریانت را نگران‌کننده طبقه‌بندی کرده است.
وی ادامه می دهد: این که آیا این سویه از ویروس کرونا، علایم متفاوتی با نوع های قبلی دارد یا سنین متفاوتی را درگیر می‌کنند یا نسبت به واکسن کرونا مقاومت دارد یا خیر؟ هنوز نمی‌دانیم و باید در هفته‌های آینده منتظر ارائه نتایج  تحقیقات انجام شده باشیم.
وی با اشاره به این که شواهد اولیه نشان می‌دهد که اُمیکرون به واکسن نیز حساس است یعنی ممکن است واکسن کرونا همچنان روی آن اثربخشی داشته باشد، می گوید: گزارش‌هایی از آفریقای جنوبی آمده است که اعلام شده اغلب افراد بستری شده، از میان کسانی بوده‌اند که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند، اما برای این که بتوانیم با قاطعیت بیشتری درباره اثربخشی واکسن کرونا بر سویه اُمیکرون ویروس کرونا صحبت کنیم، باید تا زمان ارائه نتایج مطالعات انجام شده در جهان صبر کنیم.


منبع : 0094 ع چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.