پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ١ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۹۷ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۱۳۳۲ مورد

چهارشنبه ٢٢ دی ١٤٠٠ ساعت ١٢:٤٠ ب.ظ   ( بازدید : 381 نفر )

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این که کمبود ریزمغذی‌ها به ویژه آهن و ویتامین های A و D از مشکلات تغذیه ای شایع در کودکان زیر 2 سال به شمار می‌آید، گفت: آهن، یک ریز‌مغذی اساسی در تغذیه دوران شیر خوارگی است و اگر دریافت آن کمتر از میزان مورد نیاز باشد، آنمی فقر آهن بروز می‌کند که می‌تواند منجر به اختلال تکامل شیرخوار در یک تا 2 سالگی شود.

«نسرین علیزاده» در گفتگو با خبرنگار وب‌دا اظهار کرد: کمبود ریزمغذی‌ها موجب افزایش موارد ابتلا به بیماری‌ها، اختلال در رشد کودکان، تولد نوزاد کم وزن، کاهش بهره هوشی، کاهش توانمندی های ذهنی و جسمی خواهد شد و علاوه بر آن هزینه های سنگینی را به دلیل مراقبت درمان به کشور تحمیل می کند.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: در 6 ماه اول عمر کودک، تغذیه انحصاری با شیر مادر و استفاده از قطره A و D نیازهای تغذیه‌ای شیرخوار را فراهم می‌سازد.

وی با اشاره به این که مکمل یاری به عنوان یکی از استراتژی های عمده برای پیشگیری و کنترل کمبود ریزمغذی ها در کشور به اجرا گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: برای تمام شیرخواران سالم که با وزن طبیعی متولد می شوند، دادن قطره آهن از پایان 6 ماهگی یا همزمان با شروع تغذیه تکمیلی با دز یک میلی‌‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن کودک در روز، حداکثر 15 میلی گرم آهن المنتال (خالص) در روز، تقریباً معادل 15 قطره آهن روزانه توصیه می شود و تا پایان 2 سالگی ادامه می یابد.  

وی توصیه کرد: مادران برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان‌ها قطره آهن را بین 2 وعده شیردهی و در عقب دهان کودک بچکانند و پس از دادن قطره به شیرخوارانی که از 6 ماهگی قطره آهن را شروع کرده اند آب سالم و بهداشتی بدهند.

«علیزاده» اضافه کرد: مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند میوه‌ها و آب میوه‌های تازه و خانگی به ویژه مرکبات موجب افزایش جذب آهن می شوند و می توان قطره آهن را همراه با آن‌ها که متناسب با سن کودک باشد توصیه کرد. 

وی بیان کرد: استفاده از مواد غذایی حاوی آهن و سبزی هایی مانند جعفری و گشنیز در سوپ کودک توصیه می شود.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.