پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
سه شنبه ١١ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۷۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۷۹۰ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۳۴۱۰۵ مورد

شنبه ٢ بهمن ١٤٠٠ ساعت ١٢:٢٢ ب.ظ   ( بازدید : 408 نفر )

در روزهایی که توجه به شاخص ها و پروتکل های بهداشتی به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است و فراهم شدن بستر مناسب برای برخورداری از محصولات بهداشتی و سالم و تامین امنیت غذایی از اولویت های جدانشدنی زندگی است، همچنان در بازارهای مختلف خراسان شمالی از جمله شهر بجنورد، شاهد فروش محصولات فله ای هستیم که برخی از آن ها به دلیل نوع عرضه و کمتر رعایت شدن استانداردهای لازم در نگهداری، تهیه و عرضه به چالشی در حوزه بهداشت و سلامت تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا، اگر چه در سال های گذشته بسیار بر سامان‌دهی عرضه این محصولات تاکید و حتی جلسات متعددی نیز برگزار شده است اما امروزه همچنان وضعیت نامناسب فروش برخی از این محصولات در بازار رواج دارد و موجب نگرانی شهروندان شده است.

بخشی از بازار بجنورد در اختیار فروشندگان محصولات فله ای است که برخی از آن ها حتی شیوع بیماری کرونا را نیز جدی نگرفته اند و به شکل نامناسب و گاهی غیربهداشتی، محصولات خود را عرضه می کنند.

ظرف های بزرگ لبنیات فله ای مانند انواع ماست و پنیر در حاشیه یک خیابان و مقابل برخی از مغازه ها، ویترین غیر بهداشتی این مغازه هاست. رها شدن پساب ظرف های شسته شده حمل شیر و دوغ در جوی آب و انتشار بوی نامطبوع آن، تصویر بخشی از بازار است.

مشتری هایی که می آیند و بعضی از آن ها محصولات را به غیربهداشتی ترین شکل تست می کنند نیز در بخش دیگری از این ماجرا قرار دارند. آن سوی دیگر بازار، برخی از محصولات زراعی و باغی مانند کشمش روی زمین رها شده اند و اگر کسی قصد خرید دارد باید سراغ آن ها برود. برخی کمی محتاط تر عمل کرده اند تا مبادا سلامت همشهریان به مخاطره بیفتد، بنابراین روی محصولات را با پوششی پلاستیکی پوشانده اند؛ اما نمی توان گفت که در اقدام خود موفق بوده اند.

تصویر این بازار، تصویر مخدوش از فروش لبنیات فله ای است.در همین باره، سرپرست واحد نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هشدارهایی را درخصوص عرضه نامناسب برخی مواد لبنی فله ای مطرح می کند و به خبرنگار ما می گوید: مسمومیت های غذایی و بیماری تب مالت از عوارض احتمالی مصرف موارد لبنی فاقد کیفیت است که گاهی به صورت فله ای به فروش می رسد.

دکتر «عربی» با اشاره به این که در برخی از مغازه ها محصولاتی با نام محصولات خانگی در بطری ها و ظروف بدون نام و نشان به فروش می رسد که با استقبال مردم هم روبه رو شده است، می افزاید: واقعیت این است که این یک سوءاستفاده کلامی از لفظ خانگی است زیرا محصول خانگی در حجم پایین و به اندازه نیاز یک خانواده تهیه می شود و اگر تولید آن انبوه و نیاز چند محله یا منطقه را تامین کند، دیگر خانگی نیست.

وی اضافه می کند: تولید و توزیع انبوه یک محصول غذایی به رعایت بیشتر نکات بهداشتی، حضور مسئول کنترل کیفیت و نظارت نهادهای بهداشتی نیاز دارد، در نتیجه برخی از این گونه محصولات، آلودگی های زیادی دارد و تقلب هایی در تولید آن ها ممکن است انجام شود.وی خطاب به افرادی که از محصولات فله ای استفاده می کنند، اظهار می‌کند: مراقب محصولات فله ای فاقد کیفیت باشید و با وجود این که این نوع محصولات امروزه به وفور در شهر به فروش می رسند سعی کنید از این محصولات خریداری نکنید و از سلامت خود و اعضای خانواده در برابر آسیب ها و بیماری های این محصولات خوراکی خطرناک محافظت کنید.

دکتر «عربی» تاکید می کند: در صورت نیاز به استفاده از محصولات فله ای باید از مغازه ها یا فروشگاه های معتبر، یا افراد آشنا و تولید کنندگان بومی مورد اعتماد خریداری کرد و از خرید محصولات  بی کیفیت و مضر که توسط افراد سودجو با قیمت های پایین و در شرایط غیر بهداشتی به فروش می رسد خودداری کرد زیرا به علت عدم نظارت بر این فراورده ها، می توانند باعث بروز انواع مسمومیت ها و بیماری ها شوند.

وی همچنین تصریح می کند: افراد باید پس از خرید شیر فله ای از مراکز معتبر آن را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بجوشانند و در حین جوشاندن هم مرتب آن راهم بزنند.وی تاکید می کند: باید از مصرف پنیرهای تازه و نرم اجتناب کرد و این نوع پنیرها باید قبل از مصرف به مدت 6 تا 8 هفته در محلول آب نمک نگهداری شوند تا آلودگی میکروبی آن ها از بین برود.

دکتر «عربی» یادآور می شود: فراورده های مجاز به محصولاتی گفته می شود که از طریق مسیر و شبکه مجاز مورد تایید و تعریف سازمان غذا و دارو تامین و تدارک دیده شده است و در حلقه های مختلف زنجیزه تامین تا عرضه و حتی بعد از ان دارای صاحب و مسئول مشخص و پاسخگو باشند.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.