پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ١ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۳۶۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۲۵۹۸ مورد

شنبه ٢ بهمن ١٤٠٠ ساعت ١٢:٢٧ ب.ظ   ( بازدید : 838 نفر )

مدیر‌ تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به بهترین ورزش برای کاهش قند خون گفت: بدن سازی در کنار ورزش ایروبیک، بهترین شیوه برای کاهش قندخون در افراد مبتلا به دیابت است.

«ایرج بیگلری» در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وب‌دا، افزود: قند بهترین سوخت برای ماهیچه‌هاست و در ورزش ایروبیک، قند بالایی می‌سوزد و بدن سازی نیز به افزایش بافت عضلانی کمک می‌کند.وی ادامه داد: طبق مقاله‌ای که منتشر شده است تنها ۹ ماه انجام این دو ورزش و ۳ بار در هفته، هر بار ۴۵ دقیقه برای کاهش وزن و قندخون کافی است.

وی افزود: کاهش قند خون به منظور پیشگیری از دیابت، امروزه امری ضروری محسوب می شود و می توان گفت ورزش در درمان دیابت بسیار موثر است، زیرا نه تنها باعث پایین آوردن قند خون و کاهش مقاومت بدن به انسولین می شود، بلکه خطر بیماری های قلبی - عروقی و نیاز به دارو در دیابت نوع ۲ (دیابت غیر وابسته به انسولین) را نیز کم می کند.

مدیر‌ تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: هنگامی که یک فرد غیر دیابتی ورزش می کند، سطح انسولین خون، تحت تأثیر افزایش هورمون های ضدانسولین (به خصوص گلوکاگون) کاهش می یابد و به این ترتیب، افزایش مصرف گلوکز توسط ماهیچه، با افزایش تولید گلوکز توسط کبد مطابقت می یابد.وی اضافه کرد: برای جلوگیری از افت قند خون در افراد دیابتی، باید غذای بیشتری قبل از ورزش، در حین یا بعد از آن مصرف کرد یا دز انسولین را با افزایش فعالیت ورزشی کاهش داد.

«بیگلری» با اشاره به این که  در افراد دیابتی که انسولین یا داروهای کاهنده قند خون مصرف می کنند، هیپوگلیسمی(کاهش قند خون) مشکلی است که با ورزش پیش می آید، تصریح کرد: این هیپوگلیسمی بیشتر بعد از ورزش اتفاق می افتد، زیرا بعد از ورزش، کبد و ماهیچه به استفاده از گلوکز برای بازسازی گلیکوژن نیاز دارد که این بازسازی ۲۴ تا ۳۰ ساعت طول می کشد و برای جلوگیری از این افت قند خون یا باید غذای بیشتری قبل از ورزش یا در حین یا بعد از آن مصرف کرد، یا دز انسولین را با افزایش فعالیت ورزشی کاهش داد.

وی ادامه داد: از طرفی اگر در حالی که قند خون بیشتر از ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم در دسی لیتر است، ورزش شروع شود، هیپوگلیسمی و کتوز بر اثر کمبود انسولین رخ می دهد، در این حالت ورزش باید متوقف شود. «بیگلری» در پاسخ به این سوال که چرا بعد از ورزش قند خون بالا می رود؟ اظهار کرد: به طور کلی پاسخ طبیعی پس از ورزش به قند خون این است که به خاطر افزایش حساسیت بدن به هورمون انسولین (که وظیفه آن کاهش قندخون است) میزان قند خون تا ۲۴ ساعت ممکن است پایین باشد.

وی گفت: هرچقدر هم فعالیت ورزشی که شما انجام داده اید سنگین تر باشد میزان کاهش قند خون شدیدتر خواهد بود ولی به طور معمول طی۴ تا ۸ ساعت به حالت عادی خود برمی گردد. وی ادامه داد: ممکن است به طور گذرا پس از توقف ورزش سنگین به این علت که عضلات قادر به برداشت قندخون نیستند میزان قند در گردش افزایش یابد اما این پاسخ موقت است و به طور کلی بعد از انجام ورزش، میزان قند خون کاهش خواهد یافت، به همین خاطر مصرف موادقندی بعد از ورزش توصیه می شود.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.