پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
دوشنبه ١٠ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۱۴ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۹۴۷۰ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۲۸۲۰۹ مورد

سه شنبه ٢٣ فروردین ١٤٠١ ساعت ١٢:٣ ب.ظ   ( بازدید : 353 نفر )

مسئول اداره نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اهمیت مصرف صحيح داروها بخصوص در بيماري‌هاي مزمن و عمل به توصيه‌هاي گروه پزشكي در ماه مبارک رمضان، توصيه هاي مورد نياز و آموزش نحوه صحيح مصرف داروها در این ایام را تشریح کرد.

به گزارش وب‌دا، دکتر مهسا فخر زارعی، با بیان اینکه با فرا رسیدن ماه رمضان، برای افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری، دارو مصرف می‌کنند، همیشه این سوال مطرح است که نحوه صحیح مصرف داروها در زمان روزه‌داری چگونه باید باشد و آیا قطع مصرف داروها و یا جابجایی زمان مصرف دارو به زمان‌های قبل از سحر یا بعد از افطار کار درستی است یا خیر. نکته قابل اهمیت که باید مورد توجه شاغلین گروه پزشکی قرار گیرد، حفظ سلامتی بیمار است.

 

وی تصریح کرد: در بارداری، شیردهی و برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، فشار خون، روده تحریک‌پذیر، یبوست، زخم‌های گوارشی(معده و دوازدهه)، اختلالات کلیوی، اختلالات غده تیروئید، بیماری‌های اعصاب و روان، قلبی عروقی و تنفسی، فرد ملزم است پیش از اقدام به روزه‌داری، با پزشک معالج خود در این خصوص مشورت کند.

 

وی افزود: بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود، اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف کنند. رعایت نکردن این اصول می‌تواند منجر به عدم اثربخشی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود. چنانچه فردی به رغم ابتلا به بیماری، پس از مشورت با پزشک معالج، مجاز به روزه گرفتن باشد، باید به نکانی توجه کند.

 

مسئول اداره نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بیماران مبتلا به صرع، در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری هستند. پزشکان علاوه بر بیماران صرعی که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می‌شوند، باید به بیماران مبتلا به آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه‌های تنفسی دچار حملات آسمی می‌شوند مشاوره دقیق داده و توصیه‌های لازم را ارائه دهد.

 

دکتر زارعی اظهار کرد: مطالعات به عمل آمده روی داروهای ضد فشارخون نشان می‌دهد که روزه‌داری تاثیر خاصی بر اثربخشی این داروها ندارد. البته گاهی اوقات لازم است در مورد داروهای مدر (ادرار آور)، برای جلوگیری از کاهش آب بدن، پزشک اقدام به کاهش دوز این داروها در بیماران روزه‌دار کند.

 

وی با اشاره به اینکه برخی از داروهای ضد التهاب این قابلیت را دارند که دوبار در طول روز مصرف شوند، عنوان کرد: مصرف این‌گونه داروها را می‌توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار و سحر موکول کرد.

 

وی افزود: پزشک معالج، برای درمان عفونت در بیمار روزه‌دار، می‌تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک‌هایی کند که به جای چندبار مصرف در طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف شوند.

 

مسئول اداره نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: برخی از داروها نیز به شکل آهسته رهش در بازار دارویی موجود هستند، در مورد این داروها به جای مصرف سه تا چهار بار در روز، پزشک می‌تواند داروی آهسته رهش که یکبار در روز تجویز می‌شود توصیه کند.

 

وی گفت: تغییر نحوه مصرف برخی از داروها(از شکل خوراکی به شکل پوستی) در این ایام نیز بنا به تجویز پزشک امکان‌پذیر است، در صورت وجود این شکل دارویی، بجای مصرف برخی از داروهای خوراکی، پزشک معالج می‌تواند آن‌ها را به شکل زیست چسب(چسب پوستی دارو در صورت موجود بودن) تجویز نماید.

 

دکتر زارعی تصریح کرد: هرچند روزه‌داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنا بر تشخیص پزشک معالج می‌تواند مفید باشد، ولی تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر بسیار خطرناک است. بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند قبل از اقدام به روزه‌داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند، همچنین در تمامی بیماران دیابتی، کنترل مرتب قند خون و تنظیم آن بسیار مهم است.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.