پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
جمعه ٧ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۷۸ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۲۰۲۱۶۷ مورد

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تشریح کرد:

نجات دندان کودکان از پوسیدگی
یكشنبه ٢٧ آذر ١٤٠١ ساعت ١٢:١٠ ب.ظ   ( بازدید : 189 نفر )

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی راه‌هایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های کودکان ارائه کرد و گفت: رعایت بهداشت دهان و دندان موجب سلامتی دندان‌های شیری و دائمی می‌شود.

دکتر مهین یاهوئیان روز یکشنبه 27 آذرماه 1401 در گفتگو با وب‌دا با بیان این که برای داشتن دندان‌های سالم در دوران کودکی باید چند نکته توسط والدین، مربیان و کودک رعایت شود، افزود: مسواک و نخ دندان زدن مرتب دندان‌ها، تغذیه صحیح در دوران نوزادی و کودکی، بکارگیری روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان نظیر استفاده از وارنیش فلوراید و شیارپوش‌ها(فیشورسیلانت) و در نهایت ویزیت‌های منظم برای تشخیص و درمان زودهنگام بیماری‌های دهان و دندان مفید است.

 

وی با بیان اینکه یکی شیردهی شبانه از شایع‌ترین مشکلاتی است که در زمینه سلامت دهان و دندان کودکان با آن روبرو هستیم، ادامه داد: کودک خردسال شب هنگام موقع شیرخوردن از سینه مادر به خواب می‌رود، بدین ترتیب شیر به مدت طولانی در اطراف دندان‌های شیری تازه روئیده شده باقی مانده و موجب بروز پوسیدگی‌های بسیار شدیدی می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه فلورایدتراپی یکی از روش‌های موثر پیشگیری از پوسیدگی دندان است، اضافه کرد: فلوراید ماده‌ای است که با مواد تشکیل‌دهنده مینای دندان ترکیب شده و این ترکیب در برابر پوسیدگی مقاومت بالایی دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: بیشترین تأثیر فلورایدتراپی در دوران کودکی (روی دندان‌های شیری) است و نیز هنگامی که دندان‌های دائمی به تازگی در محیط دهان رشد می‌کنند هر چه سن بالاتر رود تأثیر این درمان کاهش می‌یابد و بیشترین تأثیر فلورایدتراپی بین 3 تا 15 سالگی است.

 

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: استفاده از شیارپوش‌ها(فیشورسیلانت) روش درمانی مهمی برای پیشگیری از پوسیدگی در دندان‌های آسیا دائمی است که در آن شیارهای عمیق روی سطوح جونده دندان‌های آسیا دائمی با مواد همرنگ دندان پوشانده می‌شود تاعمق این یارها کاهش پیدا کرده و در نهایت تمیز کردن این شیارها ساده‌تر می‌شود.

 

وی با بیان اینکه رعایت نکاتی منجر به حفاظت از دندان‌ها می‌شود، تأکید کرد: داشتن چکاپ منظم، رژیم غذایی متعادل، اجتناب از مصرف سیگار و الکل، استفاده از مسواک دو بار در روز و استفاده از نخ دندان بسیار مهم هستند.

 

دکتر یاهوئیان با اشاره به این که آنچه می‌خورید و می‌نوشید با پوسیدگی دندان ارتباط مستقیم دارد، ادامه داد: رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامتی دندان‌ها مهم است این مواد غذایی شامل مصرف میوه‌ها و سبزیجات، استفاده از منابع پروتئینی می‌شوند.

 

وی توصیه کرد: در هنگام مسواک زدن باید از فشار بیش از حد بر روی دندان‌ها خودداری کرد، بعد از مصرف آبمیوه‌های اسیدی نباید فورا مسواک زد زیرا به علت تأثیر اسید بر دندان‌ها احتمال سایش و پوسیدگی دندان وجود دارد.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.