پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ١ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۵۷ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۳۷۱ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۲۶۰۶ مورد

پنج شنبه ٢٢ دی ١٤٠١ ساعت ١٢:٢٢ ب.ظ   ( بازدید : 241 نفر )

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی راه کارهایی برای مدیریت استرس و مواقع بحرانی را ارائه و اعلام کرد: که اغلب اوقات همه ما وقتی با تغییر بزرگی روبرو می شویم یا احساس کنترل روی شرایط نداریم و اوضاع برایمان غیر قابل پیش بینی است یا مسئولیتی سنگینی بر عهده داریم دچار استرس می شویم.

دکتر «سیده ریحانه رضوانی» در گفتگو با وب‌دا، با بیان این استرس گاهی نتیجه یک اتفاق مهم و غیر معمول است.افزود:گاهی هم به دلیل انباشته شدن فشارهای کوچک پیش می آید وقتی احساس می کنیم شرایط برای ما غیر قابل تحمل شده قادر به مدیریت اوضاع نیستیم و فشار روی ما بسیار زیاد است ممکن است در بحران باشیم.

 

وی با بیان این که هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش می دهیم، اضافه کرد: گاهی نشانه جسمی مانند سردرد، دردهای پراکنده بدنی، مشکل گوارشی، احساس خستگی، کاهش اشتها، بیخوابی پیش می آید و گاهی نشانه های روانی رفتاری مانند: احساس ترس و اضطراب درماندگی، ناامیدی ،کرختی و شوکه شدن یا .... تجربه می شود.

 

دکتر رضوانی با اشاره به این که آنچه که به ما کمک سخت کنار بیاییم اصطلاحا تاب آوری گفته می شود، عنوان کرد: تاب آوری به این معنی نیست که تحت تاثیر مشکلات قرار نمی گیریم و ناراحت نمی شویم، بلکه تعیین می کند چطور با مشکلات کنار بیاییم از آنها گذر کنیم و سلامت روانمان را حفظ کنیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط پر استرس و بحرانی چه کنیم، گفت: در هنگام حوادث و بحران های غیر طبیعی و غیره منتظره، اکثرا واکنش های افراد به این گونه حوادث طبیعی است. به همین دلیل به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف بودن، ترسو و یا غیرطبیعی بودن نزنید.

 

دکتر رضوانی اضافه کرد: از موقعیت هایی که استرس شما را زیاد می کند دوری کنید، برای مثال کمتر اخبار را چک کنید، خواندن اخبار یک یا دوبار در روز استرس کمتری دارد تا اینکه تمام طول روز اخبار را ببینید یا بشنوید از جمع های پرتنش دوری کنید، زمانهایی را با دوستان و خانواده خود بگذرانید و یا آنها صحبت کنید در مورد نگرانیها و حس هایتان حرف بزنید و از بیان آنها خجالت نکشید اجازه بروز احساساتی مانند گریه و خشم را به خود و دیگران بدهید.

 

وی ادامه داد: با احساس ها و فکرهای خود نجنگید تغییر حال شما در هر لحظه طبیعی است و برای حل و فصل آن نیاز به زمان هست.وی تاکید می کند: بپذیرید همه چیز در کنترل شما نیست. سعی کنید برنامه و زندگی عادی خود را حفظ کنید و روی چیزهایی که کنترل دارید تمرکز کنید تلاش کنید اتفاق ها را با چشم انداز وسیع تری تجزیه و تحلیل کنید.

 

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: ساعتهایی را به دور از فضای مجازی بگذرانید و کارهایی که برای شما آرام بخش است را در برنامه روزانه بگنجانید. برای مثال موسیقی گوش کنید، کتاب بخوانید، یا فیلمی که دوست دارید ببینید.

 

وی با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی و وقتی شرایط دایم در حال تغییر است تصمیم مهمی نگیرید و تغییر بزرگ در زندگی خود ایجاد نکنید، ادامه داد: به اندازه کافی استراحت کنید خواب خوب و کافی کمک می کند که توان خود را بازیابی کنید.

 

وی توصیه می کند: ورزش کنید اگر امکان ورزش منظم ندارید، تحرک بیشتری داشته باشید و حداقل بیست دقیقه در روز پیادهاز روشهای آرام سازی استفاده کنید. در مواقع استرس نفسهای عمیق بکشید، در حضور کودکان در مورد اخبار بد صحبت نکنید، در صورتی که احساس کردید برای چند روز متوالی نمی توانید کارهای روزمره را انجام دهید یا کنترل بر حس ها و شرایط خود ندارید به پزشک، روان پزشک یا روانشناس مراجعه کنید، در صورت نیاز به کمک های پزشکی روانپزشکی و یا، روانشناسی به مراکز خدمات جامع سلامت درمانگاه ها بیمارستان ها و یا هر مرکز درمانی که در دسترس شماست مراجعه کنید این توصیه ها هم توسط دکتر سیده ریحانه رضوانی مطرح شد.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.