پایگاه خبری - اطلاع‌رسانی وب ‌دا - خراسان شمالی
شنبه ١ اردیبهشت ١٤٠٣ -
»
اخبار زیر مجموعه های علوم پزشکی خراسان شمالی


گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲۵ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۵۵۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۳۱۹۲۷۸۹ مورد

شنبه ٢٧ اسفند ١٤٠١ ساعت ١٢:٤٧ ب.ظ   ( بازدید : 385 نفر )

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه ممکن است ماهی قرمز مشکلاتی را برای برخی افراد از جمله کودکان ایجاد کند، تاکید کرد: ماهی قرمز را از مراکز بهداشتی بخرید.

 

فیض ا... برزگر روز شنبه 27 اسفندماه 1401 در گفتگو با وب‌دا با اشاره به برخی از خطرات احتمالی ماهی قرمز برای کودکان گفت: تماس مستقیم کودکان با ماهی قرمز، ممکن است ناقل بیماری‌های مشترک بین انسان و آبزیان باشد و همینطور موجب حساسیت و آلرژی در افراد با سابقه آلرژی بشود.


وی افزود: ترشحات روی پوست ماهی‌های قرمز ممکن است وارد آب تنگ یا آکواریوم شود که موجب بروز حساسیت‌های جلدی، اگزما و خارش پوستی در کودکان و بزرگسالان می‌شود.


وی اضافه کرد: در فضله ماهی‌ها عامل بیماری‌زایی به نام «سالمونلا» وجود دارد که با ورود به بدن موجب ایجاد بیماری تیفوئید و سایر بیماری‌های دستگاه گوارش در کودکان می‌شود.


وی با اشاره به اینکه بعضی از ماهی‌ها به باکتری مایکو باکتریوم (سل) آلوده اند و تماس آن‌ها با انسان ممکن است موجب بیماری‌های پوستی و اگزما شود، ادامه داد: توصیه می‌شود بعد از هر بار دست زدن به ماهیان زینتی، دست‌ها با آب و صابون خوب شسته و از دست زدن به چشم، پوست و دهان خودداری شود. استفاده از دستکش نیز برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی ضروری است.


رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی توصیه‌هایی را نیز برای خرید ماهی قرمز مطرح و بیان کرد: در هنگام تهیه ماهی قرمز ماهی را انتخاب نمایید که سالم باشد تا دچار مشکلات پوستی و آلرژی نشوید. سعی کنید ماهی قرمزی را تهیه کنید که ظاهر و تحرک مناسب داشته باشد و فلس آن ریخته نباشد.


برزگر یادآوری کرد: کسانی که مشکلات پوستی و یا جراحاتی در سطح پوست دارند از تماس مستقیم با ماهی و یا آب ماهی بپرهیزند زیرا این امر ممکن است موجب انتقال بیماری از ماهی به فرد شود.


وی با بیان اینکه هنگام تعویض آب ماهی باید مراقب بود و از دستکش استفاده کرد و بلافاصله پس از تعویض آب تنگ دست‌ها با آب و صابون شسته شود، تأکید کرد: بسیار مهم است که شهروندان ماهی قرمز را از مراکز معتبر و بهداشتی تهیه کنند.

 

 

وی تاکید کرد: بسیار مهم است که شهروندان ماهی قرمز را از مراکز معتبر و بهداشتی که دارای مجوز دامپزشکی هستند (مراکز فروش ماهی زینتی و دیگر مراکز دارای مجوز موقت) تهیه کنند.


منبع : وب دا چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان



رتبه بندی شما به مطلب فوق:

دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.