دفتر بهبود کیفیت و اعتبار بخشی
*بهبود کیفیت :
از زماني كه بشر به فرداي خود انديشيد، براي آينده هدف تعيين كرد و بدين ترتيب فرايند برنامهريزي آغاز شد. برنامه ريزي فرايندي است كه همه تلاشها و فعاليتها را در راستاي هدف، راه رسيدن به آن و چگونگي طي مسير، تركيب و ادغام ميكند. برنامه ريزي ترسيم شمايي از گذشته براي تصميمگيري در زمان حال براي انجام اقدامي در آينده ميباشد. در بخش سلامت موضوع کیفیت دارای جایگاه ویژه ای است و وظیفه و رسالت خطیر مراقبت از حیات جامعه ، حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه بر عهده این بخش می باشد . همه بیماران حق دارند از بالاترین سطح کیفیت مراقبت بهداشتی درمانی در تمام ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی برخوردار شوند دستیابی به این حق، مستلزم همیاری و همکاری کلیه کارکنان و متخصصان حرفههای مختلف بهداشتی درمانی اعم از پزشکی، پرستاری، پیراپزشکی، کارکنان اداری، تجهیزاتی و خدماتی میباشد. نگرش سیستمیبه نظام ارائه مراقبت سلامتی، نشان میدهد که بدون همکاری و مشارکت همه گروهها، اقدامات در جهت تضمین و ارتقاء کیفیت بصورت مقطعی و کوتاه مدت باقی خواهد ماند. در همین راستا یکی از وجوه استقرار سیستم ارتقاء کیفیت در بیمارستان با رویکرد کیفیت مداری ، ایجاد واحد بهبود کیفیت به منظور ساماندهی و ایجاد وحدت رویه در کلیه فعالیتهای مرتبط با ارتقاء کیفیت می باشد .
واحد بهبود کیفیت بیمارستان امام علی (ع) ، هدف ارتقاء کیفیت خدمات درمانی ، کاهش مخاطرات ایمنی وبهداشت شغلی بالقوه وبالفعل فعالیتها ، همراه با صیانت نیروی انسانی ، حفاظت از محیط زیست واستفاده از منابع در اختیار را به عنوان اصل اساسی در سیستم مدیریت یکپارچه بـرگزیده است . برنامه بهبود کیفیت براساس داده ها و شاخصهای موجود ، ارزیابی نیازها و دیدگاههای بیماران، الزامات قانونی، قابلیتهای کارکنان و مقایسه واقع بینانه عملکرد کنونی با بهترین استانداردهای طبابت استوارمی باشد احساس مالکیت و تعلق نسب به این برنامه از راس تا قاعده سازمان و در تک تک گروهها و افراد باید وجود داشته باشد تا بتوان آن را به سرانجام رساند و همکاری نزدیک مدیر ان ارشد بیمارستان ومسئولین بخشها و واحدها وپرسنل ، با این واحد، ضمانت موفقیت امور می باشد.
*ارزشها از نگاه واحد بهبود كيفيت بیمارستان امام علی (ع)، در مراقبت از سلامت جامعه :
- بي خطر بودن خدمات : اجتناب از رسيدن جراحات به بيماران از مراقبتي كه براي كمك به آنها انجام مي شود.)ایمنی و مدیریت خطر)
- مؤثر بودن خدمات : فراهم كردن خدمات بر پايه دانش علمي و به دور از كم كاري يا ارائه زياد از حد خدمات براي بيماراني كه نيازمند نيستند.(آموزش ،استفاده از اطلاعات ، اثر بخشی و ممیزی)
- بيمار محور بودن: فراهم كردن مراقبت همراه با احترام و مسئوليت پذيري در قبال تمايلات ،نيازها و ارزش هاي فردي بيماران ،با حفظ جايگاه بيمار در تصميمات باليني.(تعامل با بیمار و جامعه )
- به موقع بودن: كاهش مدت انتظار در ارائه خدمات ( کارایی ، مدیریت کارکنان )
- كارا بودن: اجتناب از ايجاد ضايعات از قبيل ضايعات تجهيزات،منابع،ايده ها و انژري( کارایی ، مدیریت کارکنان )
- عادلانه بودن: فراهم كردن مراقبتي با كيفيت و بدون در نظر گرفتن ويژگي هاي فردي مثل جنس ،موقعيت جغرافيايي و وضعيت اقتصادي.(تعامل با بیمار و جامعه )